﴿ وَأَنْكِحُوا
الْأَيَامَى مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ
يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
(32) ﴾
Dan kahwinkanlah orang-orang yang
sendirian di kalangan kamu, dan orang-orang yang layak [berkahwin] daripada
hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika
mereka miskin Allah akan mengkayakan mereka dengan kurniaanNya. Dan Allah Maha
luas [pemberian-Nya] lagi Maha Mengetahui. (32)
﴿ وَلْيَسْتَعْفِفِ
الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ
إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ
وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا
لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ
مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ (33 (﴾
Dan orang-orang yang tidak mampu berkahwin
hendaklah menjaga kesucian [diri]nya, sehingga Allah mengkayakan mereka dengan
kurniaanNya. Dan hamba-hamba yang kamu miliki yang mahukan perjanjian (agar
mereka dibebaskan), hendaklah kamu buat perjanjian dengan mereka, jika kamu
mengetahui ada kebaikan pada mereka, dan berikanlah kepada mereka sebahagian
daripada harta Allah yang dikurniakan-Nya kepadamu. Dan janganlah kamu paksa hamba-hamba
wanitamu untuk melakukan pelacuran, sedang mereka sendiri mahukan kesucian, kerana
kamu hendak mencari keuntungan duniawi. Dan barangsiapa yang memaksa mereka,
maka sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang [kepada
mereka] sesudah mereka dipaksa [itu] . (33) [an-Nur 24 : 32-33]
Gesaan Untuk
Berkahwin
Al-Imam Ibn Kathir rahimahullah berkata dalam Tafsir
al-Quran al-Azhim:
Ini (iaitu ayat 32) merupakan satu
arahan untuk berkahwin. Sebahagian ulama berpegang bahawa hukum berkahwin
adalah wajib bagi mereka yang berkemampuan. Mereka berhujah dengan zahir sabda
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam:
يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاء
Wahai pemuda ! Sesiapa daripada kalian yang berkemampuan, hendaklah
dia berkahwin. Sesungguhnya pernikahan membantu untuk menundukkan pandangan,
dan memelihara kemaluan. Sesiapa yang tidak mampu, hendaklah dia berpuasa.
Sesungguhnya puasa itu perisai. [Sahih al-Bukhari, Kitab an-Nikah,
hadis no: 5066] [1]
Shaikh Muhammad Ali al-Sobuni hafizahullah
menyebutkan dalam Rawai’ al-Bayan:
(Maksud ayat 32) : Wahai orang yang
beriman, nikahkan lah orang-orang yang merdeka tidak kira lelaki mahu pun
perempuan yang masih tidak mempunyai pasangan, begitu juga hamba-hamba kalian
yang baik dan bertaqwa. Seandainya mereka yang ingin dikahwinkan itu merupakan
orang-orang yang miskin, sesungguhnya Allah akan mengkayakan mereka dengan
kurniaanNya. Janganlah kemiskinan mereka menghalang kamu daripada menikahkan mereka.
Sesungguhnya Allah sangat luas kurniaanNya, Dia sangat Pemurah. Dia memberikan
rezeki kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki daripada hamba-hambaNya. Tiada
sedikitpun urusan mereka yang tersembunyi daripadaNya.[2]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
: ثَلَاثَةٌ حَقٌّ عَلَى اللَّهِ عَوْنُهُمْ
الْمُجَاهِدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، وَالْمُكَاتَبُ الَّذِي يُرِيدُ الْأَدَاءَ ،
وَالنَّاكِحُ الَّذِي يُرِيدُ الْعَفَافَ
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tiga golongan yang pasti
Allah akan membantu mereka: Mujahid di jalan Allah, hamba sahaya yang mahu
membebaskan dirinya, orang yang menikah kerana mahu menjaga maruah dirinya.
[Sunan at-Tirmizi, Kitab Fadhail
al-Jihad, hadis no: 1577, hadis hasan]
Perkahwinan golongan miskin jelas
dalam hadis di bawah:
عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ السَّاعِدِيِّ يَقُولُ:
إِنِّي لَفِي الْقَوْمِ عِنْدَ رَسُولِ اللهِ صلى الله عليه وسلم إِذْ قَامَتِ
امْرَأَةٌ فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ، إِنَّهَا قَدْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لَكَ
فَرَ فِيهَا رَأْيَكَ. فَلَمْ يُجِبْهَا شَيْئًا، ثُمَّ قَامَتْ فَقَالَتْ: يَا
رَسُولَ اللهِ، إِنَّهَا قَدْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لَكَ فَرَ فِيهَا رَأْيَكَ.
فَلَمْ يُجِبْهَا شَيْئًا ثُمَّ قَامَتِ الثَّالِثَةَ فَقَالَتْ: إِنَّهَا قَدْ
وَهَبَتْ نَفْسَهَا لَكَ فَرَ فِيهَا رَأْيَكَ، فَقَامَ رَجُلٌ فَقَالَ: يَا
رَسُولَ اللهِ، أَنْكِحْنِيهَا. قَالَ: هَلْ عِنْدَكَ مِنْ شَيْءٍ؟ قَالَ: لاَ.
قَالَ: اذْهَبْ فَاطْلُبْ وَلَوْ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ. فَذَهَبَ فَطَلَبَ ثُمَّ
جَاءَ فَقَالَ: مَا وَجَدْتُ شَيْئًا وَلاَ خَاتَمًا مِنْ حَدِيدٍ. فَقَالَ: هَلْ
مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ شَيْءٌ؟ قَالَ: مَعِي سُورَةُ كَذَا وَسُورَةُ كَذَا.
قَالَ: اذْهَبْ فَقَدْ أَنْكَحْتُكَهَا بِمَا مَعَكَ مِنَ الْقُرْآنِ
Sahl bin Sa’id As-Sai’di radiallahu ‘anhu berkata: Sesungguhnya
aku bersama para sahabat nabi di sisi Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam,
tiba-tiba berdirilah seorang wanita seraya berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya
dia telah menyerahkan dirinya kepada mu, lihatlah kepadanya, apa pandangan mu.”
Baginda pun diam dan tidak menjawab sesuatupun. Kemudian berdirilah wanita itu
dan berkata: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya dia telah menyerahkan dirinya
kepada mu, lihatlah kepadanya, apa pandangan mu.” Baginda pun diam dan tidak
menjawab sesuatupun. Kemudian wanita itu pun berdiri untuk yang kali yang
ketiga dan berkata: sesungguhnya dia telah menyerahkan dirinya kepada mu,
lihatlah kepadanya, apa pandangan mu.”.”
Kemudian berdirilah seorang lelaki
lalu berkata: “Ya Rasulullah, nikahkanlah saya dengannya.” Baginda pun
bertanya: “Adakah kamu memiliki sesuatu?” Lelaki itu berkata: “Tidak.”
Kemudian baginda pun berkata:
“Pergilah dan carilah (mahar) walaupun sebentuk cincin besi.” Kemudian lelaki
itu pun mencarinya dan datang kembali kepada Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa
sallam sambil berkata: “Saya tidak mempunyai apa-apa walaupun sebentuk cincin besi.”
Maka Rasulullah bersabda: “Adakah engkau
ada menghafaz ayat al-Quran ? Lelakit itu berkata: “Ada, saya hafal surah ini
dan itu.” Kemudian Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Pergilah,
telah aku nikahkan engkau dengan dia dengan mahar berbentuk hafazan al-Quran mu.”
[Sahih al-Bukhari, Kitab an-Nikah, hadis no: 5149]
Bagaimana pula
dengan orang yang tidak mampu bernikah?
Imam Ibn Kathir rahimahullah
memetik perkataan Ikrimah yang menerangkan
firman Allah dalam ayat 33: Itulah seorang lelaki yang melihat perempuan, lalu
timbul keinginan dalam dirinya. Jika dia mempunyai isteri, maka dia pergi
kepada isterinya dan menunaikan hajatnya. Jika dia tidak mempunyai isteri, dia
akan melihat kearah pemerintahan langit dan bumi sehingga Allah akan mengkayakannya.[3]
Shaikh al-Sobuni hafizahullah berkata:
Kemudian Allah menyuruh anak-anak
muda yang tidak mampu untuk berkahwin, disebabkan masalah materialistik mahupun
halangan masyarakat, supaya mereka menjaga kehormatan mereka dengan menjauhi
segala apa yang Allah haramkan, sehinggalah nanti Allah akan meluaskan rezeki
mereka, dan memudahkan mereka untuk berkahwin.
Sesungguhnya apabila seseorang hamba bertaqwa kepada Allah, nescaya
Allah akan memberikan jalan keluar kepada urusannya:
{ وَمَن يَتَّقِ الله يَجْعَل لَّهُ مِنْ
أَمْرِهِ يُسْراً }
Sesiapa yang bertaqwa kepada Allah. Nescaya Allah akan menjadikan
untuknya kemudahan dalam urusannya [al-Thalaq : 4][4]
Perkahwinan Sebagai Solusi
Shaikh al-Sobuni hafizahullah berkata lagi:
Pada ayat-ayat sebelumnya Allah telah memberikan amaran daripada
terlibat dengan perbuatan yang keji dan dosa, lalu Dia melarang daripada
perbuatan zina dan sebab-sebabnya, sama ada sebab-sebab yang dekat mahupun
jauh. Iaitu daripada melihat kepada perempuan yang bukan mahram, pergaulan
bebas dengan mereka, membuka aurat, menzahirkan perhiasan, memasuki rumah orang
lain tanpa keizinan dan lain-lain perkara yang membawa kepada kerosakan,
keruntuhan akhlak dan menjerumuskan ke dalam kemusnahan.
Dalam ayat ini pula, Allah menyuruh hamba-hambanya bernikah dan
menyuruh pula untuk hambanya membantu pernikahan untuk berlaku dengan
memudahkan urusannya. Ini kerana pernikahan merupakan sebaik-baik jalan untuk
menjaga kehormatan, memeliharan orang beriman daripada perzinaan, dan menjauhkannya
daripada dosa. Ia juga merupakan satu-satunya jalan untuk memastikan
keberlangsungan spesies manusia, jua untuk membina masyarakat yang baik.
Oleh kerana itu, ayat ini menggesa agar kehormatan pemuda dan
pemudia dijaga melalui jalan perkahwinan. Ayat ini juga menyeru agar dirobohkan
segala tembok penghalang yang menutup jalan perkahwinan, tidak kira sama ada
tembok penghalang itu berkaitan dengan harta benda, atau bukan harta benda.[5]
Persoalan: Ada yang berkahwin tetapi miskin?
Shaikh al-Sobuni hafizahullah
menjawab:
Janji Allah ini terikat dengan
kehendak Allah, sebagaimana firmannya:
{ فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ الله مِن فَضْلِهِ إِن شَآءَ } [ التوبة : 28 ]
Allah akan mengkayakan kamu dengan kurniaanNya seandainya Dia Mahu
[al-Taubah : 28]
Antara petunjuk kepada hal ini ialah
Allah menutup ayat di atas (ayat 32 surah an-Nur) dengan firmanNya : Allah Maha
Luas KurniaanNya dan Mengetahui, dan Dia tidak berfirman : Allah Maha Luas
Kurniaan dan Maha Pemurah. Ini menunjukkan Allah Maha Mengetahui apa yang
bermanfaat untuk hambaNya. Dia tidak memberi kepada sesiapa yang dia kehendaki,
dan dia turut memberi kepada siapa yang dia mahukan, dan semua ini melihat
kepada hikmah dan maslahah.[6]
(Insya-Allah,
tulisan akan datang akan membincangkan tentang celaan kepada mereka yang
melacurkan perempuan beriman, dan sifat penyayang Allah kepada perempuan yang
dipaksa melacurkan diri mereka)
_____________
Rujukan:
Terjemahan al-Quran, http://quranexplorer.com/Quran/Default.aspx
Tafsir al-Quran al-Azhim (Maktabah Syamilah)
Rawai’ al-Bayan (Maktabah Syamilah)
[1] هذا أمر بالتزويج. وقد ذهب طائفة من العلماء
إلى وجوبه، على كل من قَدَر عليه. واحتجوا بظاهر قوله صلى الله عليه وسلم: "يا
معشر الشباب، من استطاع منكم الباءة فليتزوج، فإنه أغض للبصر، وأحصن للفرج، ومن لم
يستطع فعليه بالصوم فإنه له وجاء". أخرجاه من حديث ابن مسعود
[2] زوجوا أيها المؤمنون من لا زوج له من أحرار
رجالكم ونسائكم ، ومن أهل الصلاح والتقى من عبيدكم ومواليكم ، إن يكن هؤلاء الذين تزوجونهم
أهل فاقة وفقر ، فإن الله تعالى يغنيهم من فضله ، فلا يمنعكم فقرهم من إنكاحهم . فالله
واسع الفضل ، جواد كريم ، يعطي الرزق من يشاء من عباده ، ولا تخفى عليه خافية من شؤونهم
وأحوالهم .
[3] قال عكرمة في قوله: { وَلْيَسْتَعْفِفِ
الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحًا } قال: هو الرجل يرى المرأة فكأنه يشتهي، فإن كانت
له امرأة فليذهب إليها وليقض (7) حاجته منها، وإن لم يكن له امرأة فلينظر في ملكوت
السموات [والأرض] (8) حتى يغنيه الله.
[4] ثم يأمر تعالى الشباب الذين لا تتيسر لهم
سُبل الزواج - لأسباب مادية أو عقبات اجتماعية - بالعفة عن الفواحش والابتعاد عما حرم
الله ، حتى يوسّع الله عليهم ، ويسهل لهم أمر الزواج . فإن العبد إذا اتقى الله جعل
له من أمره فرجاً ومخرجاً { وَمَن يَتَّقِ الله يَجْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً
} [ الطلاق : 4 ]
[5] ي الآيات السابقة حذر الله جل ثناؤه من
مقارفة الفواحش وارتكاب الموبقات فنهى عن الزنى ودواعيه القريبة والبعيدة ، من النظر
إلى النساء ، والاختلاط بهن ، وكشف العورات ، وإبداء الزينة ، ودخول البيوت بغير استئذان
. وغير ذلك مما يدعو إلى الفساد وضياع الأخلاق والوقوع في المهالك ، وفي هذه الآيات
الكريمة رغب المولى جل وعلا في النكاح وأمر بالإعانة عليه وتسهيل سبله ، لأن النكاح
من خير ما يحقق العفة ، ويعصم المؤمن من الزنى ، ويبعده عن آثامه وهو الطريق الوحيد
لبقاء النوع الإنساني . وبناء المجتمع الفاضل ولهذا وردت هذه الآيات الكريمة تحثُّ
على إعفاف الشباب والفتيات عن طريق الزواج . وتدعو إلى تذليل كل العقبات التي تعترض
طريق الزواج سواء كانت هذه العقباتُ مالية ، أو غير مالية .
[6] فإن قيل : فنحن نرى كثيراً من الفقراء يتزوجون
ويستمر فقرهم ولا يستغنون ونرى من كان غنياً فيتزوج يصبح فقيراً؟ فالجواب : أن هذا
الوعد مشروط بالمشيئة كما في قوله تعالى : { فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ الله مِن فَضْلِهِ
إِن شَآءَ } [ التوبة : 28 ] ومما يدل على إضماره أن الله تعالى ختم الآية بقوله :
{ والله واسع عَلِيمٌ } ولم يقل ( واسع كريم ) وهذا يفيد أنه تعالى يعلم مصلحة عباده
فيبسط لمن يشاء ويقدر لمن يشاء ، حسب الحكمة والمصلحة .
No comments:
Post a Comment