Wednesday, May 22, 2013

Kemuliaan dan Keutamaan Aisyah r.a.



Beliau adalah Ummul Mukminin Ummu Abdillah Aisyah binti Abu Bakr, Shiddiqah binti Shiddiqul Akbar, isteri tercinta Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Beliau lahir empat tahun setelah diangkatnya Muhammad menjadi seorang Nabi. Ibu beliau bernama Ummu Ruman binti Amir bin Uwaimir bin Abdi Syams bin Kinanah yang meninggal dunia pada waktu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam masih hidup iaitu pada tahun ke-6 H.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menikahi Aisyah dua tahun sebelum hijrah melalui sebuah ikatan suci yang mengukuhkan gelaran Aisyah menjadi Ummul Mukminin, tatkala itu Aisyah masih berumur enam tahun. Dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam membangun rumah tangga dengannya setelah berhijrah, tepatnya pada bulan Syawwal tahun ke-2 Hijriah dan ia sudah berumur sembilan tahun.
Aisyah menceritakan: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam menikahiku selepas meninggalnya Khadijah ketika aku masih berumur enam tahun, dan aku dipertemukan dengan Baginda tatkala aku berumur sembilan tahun. Para wanita datang kepadaku padahal aku sedang asyik bermain buaian dan rambutku terurai panjang, lalu mereka menghiasiku dan mempertemukan aku dengan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.” (Lihat Sunan Abu Dawud: 9435).


Kemudian rumah tangga itu berlangsung dalam suka dan duka selama 8 tahun 5 bulan, hingga Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam meninggal dunia pada tahun 11 H ketika Aisyah baru berumur 18 tahun. Aisyah adalah seorang wanita cantik rupa parasnya, berkulit putih, kerana itulah beliau sering dipanggil dengan “Humaira”. Selain cantik, beliau juga dikenali sebagai seorang wanita cerdas yang Allah Subhanahu wa Ta’ala telah mempersiapkannya untuk menjadi pendamping Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dalam mengembangkan amanah risalah yang akan menjadi penyejuk mata dan pelipur lara bagi diri baginda. Suatu hari Jibril memperlihatkan (kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam) gambar Aisyah pada secarik kain sutra berwarna hijau sambil mengatakan: “Dia adalah calon isterimu kelak, di dunia dan di akhirat.” (HR. At-Tirmidzi (3880), lihat Shahih Sunan at-Tirmidzi (3041))
Selain menjadi seorang pendamping yang sentiasa memberi dorongan dan motivasi kepada suami tercinta di tengah beratnya medan dakwah dan permusuhan dari kaumnya, Aisyah juga tampil menjadi seorang penuntut ilmu yang sentiasa belajar dalam madrasah nubuwwah di mana beliau menimba ilmu langsung dari sumbernya. Beliau tercatat termasuk orang yang banyak meriwayatkan hadith dan memiliki keunggulan dalam berbagai cabang ilmu di antaranya ilmu fiqh, kesihatan, dan syair Arab. Setidaknya sebanyak 1210 hadith yang beliau riwayatkan telah disepakati oleh Imam Bukhari dan Muslim dan 174 hadits yang hanya diriwayatkan oleh Imam Bukhari serta 54 hadits yang hanya diriwayatkan oleh Imam Muslim. Sehingga pembesar para sahabat kibar tatkala mereka mendapatkan permasalahan mereka datang dan merujuk kepada Ummul Mukminin Aisyah.

Kedudukan Aisyah di Sisi Rasulullah
Suatu hari orang-orang Habasyah masuk masjid dan bermain di dalam masjid, lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memanggil Aisyah: “Wahai Humaira, apakah engkau mahu melihat mereka?” Aisyah menjawab: “Ya.” Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berdiri di hadapan pintu, lalu aku datang dan aku letakkan daguku pada bahu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dan aku tempelkan wajahku pada pipi baginda.” Lalu ia mengatakan: “Di antara perkataan mereka tatkala itu adalah, ‘Abul Qasim adalah seorang yang baik.” Maka Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengatakan: “Apakah sudah cukup wahai Aisyah?” Aisyah menjawab: “Jangan terburu-buru wahai Rasulullah.” Maka beliau pun tetap berdiri. Lalu Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengulangi lagi pertanyaannya: “Apakah sudah cukup wahai Aisyah?” Namun, Aisyah tetap menjawab, “Jangan terburu-buru wahai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam“. Aisyah mengatakan: “Sebenarnya bukan kerana aku senang melihat permainan mereka, tetapi aku hanya ingin memperlihatkan kepada para wanita bagaimana kedudukan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam terhadapku dan kedudukanku terhadapnya.” (HR. An-Nasa’i (5/307), lihat Ash Shahihah (3277))

Gurau senda Nabi bersama Aisyah
Aisyah bercerita: “Suatu waktu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam datang untuk menemuiku sedang aku tengah bermain-main dengan gadis-gadis kecil, lalu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bertanya kepadaku: “Apa ini wahai Aisyah?” Lalu aku katakana: “Itu adalah kuda Nabi Sulaiman yang memiliki sayap.” Maka Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pun tertawa. (HR. Ibnu Sa’ad dalam Thabaqat (8/68), lihat Shahih Ibnu Hibban (13/174))
Suatu hari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam berlumba lari dengan Aisyah dan Aisyah menang. Aisyah bercerita: “Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam berlari dan mendahuluiku (namun aku mengejarnya) hingga aku mendahuluinya. Tetapi, tatkala badanku gemuk, Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mengajak lumba lari lagi namun baginda mendahului, kemudian baginda mengatakan: “Wahai Aisyah, ini adalah balasan atas kekalahanku yang dahulu’.” (HR. Thabrani dalam Mu’jamul Kabir 23/47), lihat Al-Misykah (2.238))

Keutamaan-keutamaan Aisyah
Banyak sekali keutamaan yang dimiliki oleh Ummul Mukminin Aisyah sehinggakan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengatakan dalam sabdanya:
“Orang yang mulia dari kalangan lelaki banyak, namun yang mulia dari kalangan wanita hanyalah Maryam binti Imran dan Asiyah isteri Fir’aun, dan keutamaan Aisyah atas semua wanita seperti keutamaan tsarid atas segala makanan.” (HR. Bukhari (5/2067) dan Muslim (2431))
Beberapa kemuliaan itu di antaranya:
1.      Pertama: Beliau adalah satu-satunya isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang dinikahi tatkala gadis, berbeza dengan isteri-isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam yang lain kerana mereka dinikahi tatkala janda.
Aisyah sendiri pernah mengatakan: “Aku telah diberi sembilan perkara yang tidak diberikan kepada seorang pun setelah Maryam. Jibril telah menunjukkan gambarku tatkala Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam diperintah untuk menikahiku, baginda menikahiku tatkala aku masih gadis dan tidaklah beliau menikahi seorang gadis kecuali diriku, baginda meninggal dunia sedang kepalanya berada dalam dekapanku serta baginda dikuburkan di rumahku, para malaikat menaungi rumahku, Al-Quran turun sedang aku dan baginda berada dalam satu selimut, aku adalah puteri kekasih dan sahabat terdekatnya, pembelaan kesucianku turun dari atas langit, aku dilahirkan dari dua orang tua yang baik, aku dijanjikan dengan ampunan dan rezeki yang mulia.” (Lihat al-Hujjah Fi Bayan Mahajjah (2/398))
2.      Kedua: Beliau adalah orang yang paling dicintai oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dari kalangan wanita.
Suatu ketika Amr bin al-Ash bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, “Wahai Rasulullah, siapakah manusia yang paling engkau cintai?” Baginda menjawab: “Aisyah.” “Dari kalangan lelaki?” tanya Amr. Baginda menjawab: “Bapanya.” (HR. Bukhari (3662) dan Muslim (2384))
Maka layakkah kita membenci apalagi mencela orang yang paling dicintai oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam?!! Mencela Aisyah bererti mencela, menyakiti hati, dan menjatuhkan kehormatan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Na’udzubillah.
3.      Ketiga: Aisyah adalah wanita yang paling alim daripada wanita lainnya.
·         Berkata az-Zuhri: “Apabila ilmu Aisyah dikumpulkan dengan ilmu seluruh para wanita lain, maka ilmu Aisyah lebih utama.” (Lihat Al-Mustadrak Imam Hakim (4/11))
·         Berkata Atha’: “Aisyah adalah wanita yang paling faqih dan pendapat-pendapatnya adalah pendapat yang paling membawa kemaslahatan untuk umum.” (Lihat al-Mustadrok Imam Hakim (4/11))
·         Berkata Ibnu Abdil Barr: “Aisyah adalah satu-satunya wanita di zamannya yang memiliki kelebihan dalam tiga bidang ilmu: ilmu fiqh, ilmu kesihatan, dan ilmu syair.”
4.      Keempat: Para pembesar sahabat apabila mendapati sesuatu yang tidak difahami dalam masalah agama, maka mereka datang kepada Aisyah dan menanyakannya hingga Aisyah menyebutkan jawabannya.
Berkata Abu Musa al-Asy’ari, “Tidaklah kami kebingungan tentang suatu hadits lalu kami bertanya kepada Aisyah, kecuali kami mendapatkan jawapan dari sisinya.” (Lihat Shahih Sunan at-Tirmidzi (3044))
5.      Kelima: Tatkala istri-istri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam diberi pilihan untuk tetap bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dengan kehidupan apa adanya, atau diceraikan dan akan mendapatkan dunia, maka Aisyah adalah orang pertama yang menyatakan tetap bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bagaimanapun kondisi baginda sehingga isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang lain mengikuti pilihan-pilihannya.
6.      Keenam: Syari’at tayammum disyari’atkan kerana beliau, iaitu tatkala manusia mencarikan kalungnya yang hilang di suatu tempat hingga datang waktu solat namun mereka tidak menjumpai air hingga disyari’atkanlah tayammum.
Berkata Usaid bin Khudair, “Itu adalah awal keberkahan bagi kalian wahai keluarga Abu Bakr.” (HR. Bukhari (334))
7.      Ketujuh: Aisyah adalah wanita yang dibela kesuciannya dari langit ketujuh.
Kisah tuduhan zina yang dilontarkan orang-orang munafik untuk menjatuhkan martabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam melalui isteri baginda telah terhapus dengan turunnya 16 ayat secara berurutan yang akan senantiasa dibaca hingga hari kiamat. Allah Subhanahu wa Ta’ala mempersaksikan kesucian Aisyah dan menjanjikannya dengan ampunan dan rezeki yang baik.
Namun, kerana kerendahan hatinya, Aisyah mengatakan: “Sesungguhnya perkara yang menimpaku atas diriku itu lebih hina bila sampai Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman tentangku melalui wahyu yang akan senantiasa dibaca.” (HR. Bukhari (4141))
Oleh kerana itu, apabila Masruq meriwayatkan hadits dari Aisyah, beliau selalu mengatakan: “Telah bercerita kepadaku Shiddiqoh binti Shiddiq, wanita yang suci dan disucikan.”
8.      Kelapan: Barang siapa yang menuduh beliau telah berzina maka dia kafir, kerana Al-Quran telah turun dan menyucikan dirinya, berbeza dengan isteri-isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam yang lain.
9.      Kesembilan: Dengan sebab beliau Allah Subhanahu wa Ta’ala mensyari’atkan hukuman sebat bagi orang yang menuduh wanita muhshanat (yang menjaga diri) berzina, tanpa bukti yang dibenarkan syari’at. (HUKUMAN QAZAF)
10.  Kesepuluh: Tatkala Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sakit, baginda memilih tinggal di rumah Aisyah dan akhirnya baginda pun meninggal dunia dalam dakapan Aisyah.
Berkata Abu Wafa’ Ibnu Aqil: “Lihatlah bagaimana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam memilih untuk tinggal di rumah Aisyah tatkala sakit dan memilih bapanya (Abu Bakr) untuk menggantikannya mengimami manusia, namun mengapa keutamaan agung seperti ini dilupakan oleh hati orang-orang Rafidhah padahal hampir-hampir saja keutamaan ini tidak luput sampai pun oleh binatang, bagaimana dengan mereka…?!!”
Aisyah meninggal dunia di Madinah malam Selasa tanggal 17 Ramadhan 57 H, pada masa pemerintahan Muawiyah, ketika usianya 65 tahun, setelah berwasiat untuk disolatkan oleh Abu Hurairah dan dikuburkan di pekuburan Baqi’ pada malam itu juga. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala meredhai Aisyah dan menempatkan beliau pada kedudukan yang tinggi di sisi Rabb-Nya. Aamiin.
Wallahu A’lam.


No comments: