Sunday, February 23, 2014

Sekilas Surah an-Nisa'


muslimah2
Isi Kandungan Surah An-Nisa’
1. Wanita diciptakan daripada tulang rusuk lelaki.
Surah An-Nisa` dibuka dengan ayat:
يَاأَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالاً كَثِيرًا وَنِسَاءً
“Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan kalian yang telah menciptakan kalian daripada jiwa yang satu dan daripada jiwa yang satu itu Dia menciptakan pasangannya, dan daripada keduanya Dia memperkembang biakkan lelaki dan perempuan yang ramai.” (An-Nisa`: 1)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” إِنَّ الْمَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ لَنْ تَسْتَقِيمَ لَكَ عَلَى طَرِيقَةٍ ، فَإِنِ اسْتَمْتَعْتَ بِهَا اسْتَمْتَعْتَ بِهَا وَبِهَا عِوَجٌ ، وَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهَا كَسَرْتَهَا ، وَكَسْرُهَا طَلَاقُهَا
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesungguhnya wanita dicipta daripada tulang rusuk, kalian tidak akan mampu meluruskannya walau apa cara sekalipun. Jika kalian bersenang-senangnya, kalian akan bersenang dengannya dalam keadaan adanya kebengkokan. Jika kalian terus juga mahu meluruskannya, kalian akan mematahkannya. Dan patahnya itu ialah penceraian. [Sahih Muslim, Kitab al-Ridho’, hadis no: 2678]

Al-Imam An-Nawawi rahimahullah berkata dalam Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim,: “Dalam hadis ini ada dalil daripada ucapan fuqaha atau sebahagian mereka bahawa Hawa diciptakan daripada tulang rusuk Adam. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا dan Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam menerangkan bahawa wanita diciptakan daripada tulang rusuk. Hadis ini menunjukkan kewajipan berlaku lembut kepada wanita, bersikap baik terhadap mereka, bersabar atas kekurangan akhlak dan lemahnya akal mereka. Selain itu, ia menunjukkan dibencinya mentalak mereka tanpa sebab dan juga tidak boleh seseorang bercita-cita agar si wanita terus lurus. Wallahu a’lam.”[1]
Dalam Tafsir at-Thabari disebutkan:
Dalam ayat ini dinyatakan bahwa daripada jiwa yang satu, Allah Subhanahu wa Ta’ala menciptakan pasangannya. Imam Qatadah dan Mujahid rahimahumallah mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan jiwa yang satu adalah Nabi Adam ‘alaihis salam. Sedangkan pasangannya adalah Hawa. Qatadah mengatakan Hawa diciptakan daripada tulang rusuk Adam.[2]
2. Menjaga hak perempuan yatim.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُوا
“Dan jika kalian khuatir tidak akan dapat berlaku adil terhadap hak-hak perempuan yatim (bilamana kalian menikahinya), maka nikahilah wanita-wanita lain yang kalian senangi: dua, tiga, atau empat. Kemudian jika kalian khuatir tidak dapat berlaku adil maka nikahilah seorang wanita saja atau hamba-hamba perempuan yang kalian miliki. Yang demikian itu lebih dekat untuk kalian tidak melakukan kezaliman.” (An-Nisa`: 3)
عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ بْنُ الزُّبَيْرِ ، ” أَنَّهُ سَأَلَ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى : وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا إِلَى وَرُبَاعَ سورة النساء آية 3 ، فَقَالَتْ : يَا ابْنَ أُخْتِي ، هِيَ الْيَتِيمَةُ تَكُونُ فِي حَجْرِ وَلِيِّهَا تُشَارِكُهُ فِي مَالِهِ فَيُعْجِبُهُ مَالُهَا وَجَمَالُهَا ، فَيُرِيدُ وَلِيُّهَا أَنْ يَتَزَوَّجَهَا بِغَيْرِ أَنْ يُقْسِطَ فِي صَدَاقِهَا ، فَيُعْطِيهَا مِثْلَ مَا يُعْطِيهَا غَيْرُهُ ، فَنُهُوا أَنْ يُنْكِحُوهُنَّ إِلَّا أَنْ يُقْسِطُوا لَهُنَّ وَيَبْلُغُوا بِهِنَّ أَعْلَى سُنَّتِهِنَّ مِنَ الصَّدَاقِ ، وَأُمِرُوا أَنْ يَنْكِحُوا مَا طَابَ لَهُمْ مِنَ النِّسَاءِ سِوَاهُنَّ ” . قَالَ عُرْوَةُ : قَالَتْ عَائِشَةُ : ثُمَّ إِنَّ النَّاسَ اسْتَفْتَوْا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَعْدَ هَذِهِ الْآيَةِ ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ إِلَى قَوْلِهِ وَتَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ سورة النساء آية 127 ،
Urwah bin Az-Zubair pernah bertanya kepada Aisyah radiallahu ‘anha tentang firman Allah Subhanahu wa Ta’ala: وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى maka Aisyah radiallahu ‘anha menjawab, “Wahai anak saudariku, perempuan yatim tersebut berada dalam asuhan walinya yang turut berkongsi dalam harta walinya Kecantikan anak yatim ini dan kekayaannya menarik hati si wali ini. Maka si wali ingin menikahinya tanpa berlaku adil dalam pemberian maharnya sebagaimana mahar yang diberikannya kepada wanita lain yang ingin dinikahinya. Para wali pun dilarang menikahi perempuan-perempuan yatim kecuali bila mereka mahu berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim serta memberinya mahar yang yang tinggi seperti yang biasa diberikan kepada wanita lain. Para wali kemudian diperintah untuk menikahi wanita-wanita lain yang mereka senangi.” Urwah berkata, “Aisyah menyatakan, ‘Setelah turunnya ayat ini, orang-orang meminta fatwa kepada Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam tentang perkara wanita, maka Allah Subhanahu wa Ta’ala menurunkan ayat: وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاء “Dan mereka meminta fatwa kepadamu tentang wanita” sehinggalah  ayat وَتَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ “Sementara kalian ingin menikahi mereka (perempuan yatim).” (An-Nisa`: 127)
وَالَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ أَنَّهُ يُتْلَى عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ الْآيَةُ الْأُولَى الَّتِي قَالَ فِيهَا وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ سورة النساء آية 3 ، قَالَتْ عَائِشَةُ : وَقَوْلُ اللَّهِ فِي الْآيَةِ الْأُخْرَى : وَتَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ سورة النساء آية 127 يَعْنِي هِيَ رَغْبَةُ أَحَدِكُمْ لِيَتِيمَتِهِ الَّتِي تَكُونُ فِي حَجْرِهِ حِينَ تَكُونُ قَلِيلَةَ الْمَالِ وَالْجَمَالِ ، فَنُهُوا أَنْ يَنْكِحُوا مَا رَغِبُوا فِي مَالِهَا وَجَمَالِهَا مِنْ يَتَامَى النِّسَاءِ ، إِلَّا بِالْقِسْطِ مِنْ أَجْلِ رَغْبَتِهِمْ عَنْهُنَّ
‘Aisyah berkata tentang ayat 127 surah an-Nisa’: Salah seorang daripada kalian (yang menjadi wali/pengasuh perempuan yatim) tidak suka menikahi perempuan yatim tersebut kerana si perempuan tidak cantik dan hartanya sedikit. Maka mereka (para wali) dilarang menikahi perempuan-perempuan yatim yang mereka sukai harta dan kecantikannya kecuali bila mereka mahu berbuat adil. Ini Kerana keadaan jadi terbalik bila si yatim sedikit hartanya dan tidak cantik, walinya enggan/tidak ingin menikahinya.”  [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Syarikah, hadis no: 2326]
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا : وَيَسْتَفْتُونَكَ فِي النِّسَاءِ قُلِ اللَّهُ يُفْتِيكُمْ فِيهِنَّ إِلَى قَوْلِهِ وَتَرْغَبُونَ أَنْ تَنْكِحُوهُنَّ سورة النساء آية 127 ، قَالَتْ عَائِشَةُ : ” هُوَ الرَّجُلُ تَكُونُ عِنْدَهُ الْيَتِيمَةُ هُوَ وَلِيُّهَا وَوَارِثُهَا ، فَأَشْرَكَتْهُ فِي مَالِهِ حَتَّى فِي الْعَذْقِ ، فَيَرْغَبُ أَنْ يَنْكِحَهَا ، وَيَكْرَهُ أَنْ يُزَوِّجَهَا رَجُلًا ، فَيَشْرَكُهُ فِي مَالِهِ بِمَا شَرِكَتْهُ ، فَيَعْضُلُهَا ، فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ
‘Aisyah radiallahu ‘anha menerangkan: Ayat Surah an-Nisa’ 127: (Ia mengenai) seorang lelaki yang menjaga anak yatim dan lelaki itu juga merupakan warisnya, di mana si yatim turut berkongsi dalam harta walinya. Si wali ini tidak suka menikahi si yatim dan juga tidak suka menikahkannya dengan lelaki yang lain kerana itu akan menyebabkan suami si yatim kelak ikut berkongsi dalam hartanya, lalu dia menghalangnya daripada berkahwin [Sahih al-Bukhari, Kitab at-Tafsir, hadis no: 4259]
3. Cukup menikahi seorang wanita saja bila takut tidak dapat berlaku adil secara lahiriah.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُوا فِي الْيَتَامَى فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلَّا تَعُولُوا (3)
Dan jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil terhadap [hak-hak] perempuan yatim [bilamana kamu mengahwininya], maka kahwinilah wanita-wanita [lain] yang kamu senangi: dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka [kahwinilah] seorang sahaja, atau hamba-hamba yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya. (An-Nisa`: 3)
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : ” مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ فَمَالَ إِلَى إِحْدَاهُمَا ، جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَشِقُّهُ مَائِلٌ
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu meriwayatkan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang mempunyai dua isteri lalu dia cenderung kepada salah seorangnya, maka dia akan datang pada hari kiamat dalam keadaan senget [Sunan Abi Daud, Kitab an-Nikah, hadis no: 1824]
Yang dimaksud dengan adil di sini adalah dalam perkara lahiriah seperti adil dalam pemberian nafkah, tempat tinggal, dan giliran. Adapun dalam perkara batin seperti rasa cinta dan kecenderungan hati tidaklah dituntut untuk adil, kerana hal ini di luar kesanggupan seorang hamba. Dalam Al-Qur`an Karim dinyatakan:
وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ فَلاَ تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ
“Dan kalian sekali-kali tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kalian, walaupun kalian sangat ingin berbuat demikian. Kerana itu janganlah kalian terlalu cenderung kepada isteri yang kalian cintai sehingga kalian biarkan yang lain telantar.” (An-Nisa`: 129)
Al-Hafizh Ibnu Kathir rahimahullah mengatakan dalam Tafsir al-Quran al-Azhim ketika menafsirkan ayat di atas:
 “Maksudnya kalian wahai manusia, tidak akan mampu berlaku sama di antara isteri-isteri kalian daripada segala sisi. Ini kerana walaupun mampu terjadi pembahagian giliran malam malam, namun pasti ada perbezaan dalam hal cinta, syahwat, dan jima’. Sebagaimana hal ini dikatakan oleh Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ‘Abidah As-Salmani, Mujahid, Al-Hasan Al-Bashri, dan Adh-Dhahhak bin Muzahim rahimahumullah.”[3]
Ibnu Kathir rahimahullah melanjutkan pada tafsir ayat: فَلاَ تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ maksudnya apabila kalian cenderung kepada salah seorang dari isteri kalian, janganlah kalian berlebih-lebihan dengan cenderung secara total kepadanya, فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ “sehingga kalian biarkan yang lain tergantung.” Maksudnya isteri yang lain menjadi tergantung. Kata Ibnu ‘Abbas, Mujahid, Sa’id bin Jubair, Al-Hasan, Adh Dhahhak, Ar-Rabi` bin Anas, As-Suddi, dan Muqatil bin Hayyan, “Makna كَالْمُعَلَّقَةِ, seperti tidak punya suami dan tidak pula ditalak.” [4]
Apakah syarat berpoligami bagi seorang lelaki?
Terdapat dua syarat iaitu adil seperti mana disebut di atas, dan syarat kedua ialah berkemampuan untuk memberi nafkah.
وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ
Dan orang-orang yang tidak mampu berkahwin hendaklah menjaga kesucian [diri]nya, sehingga Allah mengkayakan mereka dengan kurniaanNya [An-Nur : 33]
Allah menyuruh dalam ayat ini untuk sesiapa yang berkemampuan hendaklah bernikah, dan jika mempunyai keuzuran hendaklah menjaga kesucian dirinya. Di antara keuzuran daripada bernikah ialah: Sesiapa yang tidak mempunyai apa-apa sebagai mahar/maskahwin, dan tidak jua mempunyai kemampuan untuk memberi nafkah kepada isterinya.[5]
Mana lebih afdhal? Poligami atau monogami?
Kebanyakan ulama berpendapat bahawa mempunyai hanya satu isteri/monogami itu lebih afdhalberbanding poligami kecuali jika poligami itu lebih bermanfaat untuk seseorang. Tetapi pada asalnya di sisi mereka seorang isteri itu adalah yang terbaik.
Dalam Fatwa Islamweb, no: 116176[6] disebutkan:
Adapun hukum poligami, ia adalah harus/mubah dengan syarat berkemampuan dan adil di antara isteri-isteri. Jika dikatakan hukumnya sunat/mandub, atau ia adalah lebih afdhal daripada hanya mempunyai seorang isteri secara mutlak, maka ini adalah pendapat yang tidak mempunyai dalil yang kuat di sisi syara’, sebaliknya ia menjadi mandub/digalakkan pada situasi-situasi yang spesifik. Sesungguhnya hukum-hakam syara’ seperti wajib, makruh, dan haram akan bergantung kepada situasi seseorang. Adapun hukum asalnya secara mutlaq, apabila syarat-syaratnya terpenuhi, maka ia hanyalah mubah/harus sahaja. Bahkan kebanyakan ulama’ berpegang bahawa lebih afdhal untuk mempunyai seorang isteri sahaja.
Imam al-Mawardi al-Syafie berkata: Allah membenarkan untuk berkahwin empat dengan firmanNya: (Kahwinlah) dua, tiga, dan empat. Dan Allah menggalakkan untuk berkahwin satu sahaja dengan firmannya: Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka [kahwinilah] seorang sahaja. Imam Ibn Daud dan sekelompok ulama’ Zahiri berpendapat bahawa yang lebih baik ialah menyempurnakan pernikahan sehingga empat isteri seandainya seorang suami itu berkemampuan untuk menyara mereka, dan tidak mencukupkan sekadar seorang isteri sahaja kerana nabi sallallahu ‘alaihi wasallam tidak mencukupkan dirinya untuk sekadar mempunyai seorang isteri.
Imam al-Syafie pula berpendapat bahawa digalakkan untuk cukup dengan seorang isteri sahaja walaupun dia boleh untuk mempunyai lebih daripada seorang isteri. Ini untuk mengelakkan berlakunya ketidakadilan apabila seorang suami cenderung kepada sebahagian isteri atau dia kurang mampu menafkahi kesemua isterinya. Daripada kedua pendapat ini, yang paling baik di sisi aku ialah ia bergantung kepada situasi si suami. Jika  seorang isteri itu sudah cukup untuk dirinya, maka lebih baik untuk dia tidak menambah isteri. Jika seorang isteri tidak cukup untuk dirinya kerana kuatnya nafsu dia, kerapnya dia berjima’, maka lebih baik dia berkahwin pada jumlah yang mencukupi daripada dua, tiga atau empat kerana itu akan lebih menundukkan pandangannya dan menjaga maruah kemaluannya.
Al-Imam Ibn Qudamah pengarang Al-Syarh Al-Kabir berkata: Yang lebih baik adalah agar tidak menambah bilangan isteri melebihi seorang. [Al-Muharrar]
Shaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimin berkata: Mempunyai seorang isteri itu lebih selamat melainkan jika seseorang melihat dirinya tidak cukup dan maruahnya tidak terjaga dengan hanya seorang isteri, maka kami menyuruhnya untuk berkahwin dua, tiga atau empat sehinggalah dia mencapai ketenangan dalam jiwanya, berjaya menundukkan pandangan, dan merehatkan jiwanya. [al-Syarh al-Mumti’]
4. Hak memperoleh mahar/mas kahwin dalam pernikahan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَءَاتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا
“Berikanlah mahar kepada wanita-wanita yang kalian nikahi sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kalian sebahagian daripada mahar tersebut dengan senang hati maka makanlah (ambillah) pemberian itu sebagai makanan yang sedap lagi baik akibatnya.” (An-Nisa`:4)
Al-Imam Ibn Kathir menerangkan:
Wajib bagi seorang lelaki membayar mas kahwin kepada perempuan yang ingin dinikahi dengan perasaan rela hati. Sebagaimana dia memberikan hadiah (dengan sepenuh hati) begitu jugalah hendaklah dia memberikan maskahwin/mahar dengan rela hati. Jika isterinya memberikan kepada si suami maskahwin yang diterima dengan rela hati pula, maka bolehlah si suami untuk memakannya.[7]
Adapun batas had jumlah maskahwin/mahar tiada hadnya. Seorang lelaki jika mampu, boleh dia memberi mahar/maskahwin yang banyak. Untuk pihak wanita pula, sewajarnya mereka tidak memberatkan mahar sehingga perkahwinan tertangguh semata-mata kerana mahar/maskahwin.
عَنْ عَائِشَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : أَعْظَمُ النِّسَاءِ بَرَكَةً ، أَيْسَرُهُنَّ مَئُونَةً
‘Aisyah radiallahu ‘anha meriwayatkan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:Wanita yang paling besar keberkatannya, ialah yang paling mudah maskahwinnya [As-Sunan Al-Kubra Lin Nasaie, Kitab ‘Isyratun Nisa’, hadis no: 8931]
عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ ، قَالَ : قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ” خَيْرُ النِّكَاحِ أَيْسَرُهُ
‘Uqbah bin ‘Amir radiallahu ‘anhu berkata: Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Pernikahan terbaik ialah yang paling mudah. [Sahih Ibn Hibban, Kitab an-Nikah, hadis no: 4163]
5. Wanita diberikan bahagian daripada harta warisan.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَاْلأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَاْلأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا
“Bagi lelaki ada hak bahagian daripada harta peninggalan ayah-ibu dan kerabatnya, dan bagi wanita ada hak bahagian daripada harta peninggalan ayah-ibu dan kerabatnya, baik sedikit atau banyak menurut bahagian yang telah ditetapkan.” (An-Nisa`: 7)
Di zaman jahiliah, yang mendapatkan warisan hanya lelaki, sementara wanita tidak mendapatkan bahagian mereka. Malah wanita dianggap sebagai sebahagian dari barang yang diwarisi, sebagaimana dalam ayat:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا
“Wahai orang-orang yang beriman, tidak halal bagi kalian mewarisi wanita dengan jalan paksa.” (An-Nisa`:19)
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ ، قَالَ الشَّيْبَانِيُّ ، وَحَدَّثَنِي عَطَاءٌ أَبُو الحَسَنِ السُّوَائِيُّ ، وَلَا أَظُنُّهُ إِلَّا ذَكَرَهُ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا : يَأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا سورة النساء آية 19 الْآيَةَ ، قَالَ : ” كَانُوا إِذَا مَاتَ الرَّجُلُ كَانَ أَوْلِيَاؤُهُ أَحَقَّ بِامْرَأَتِهِ ، إِنْ شَاءَ بَعْضُهُمْ تَزَوَّجَهَا ، وَإِنْ شَاءُوا زَوَّجَهَا ، وَإِنْ شَاءُوا لَمْ يُزَوِّجْهَا ، فَهُمْ أَحَقُّ بِهَا مِنْ أَهْلِهَا ، فَنَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ فِي ذَلِكَ
Ibnu ‘Abbas radiallahu ‘anhuma menyebutkan: Dulunya bila seorang lelaki, maka para ahli warisnya berhak ke atas isterinya. Jika sebahagian ahli waris itu mahu, dia nikahi wanita tersebut dan kalau mereka mahu, mereka nikahkan dengan lelaki lain. Kalau mahu juga, mereka tidak menikahkannya dengan siapa pun dan mereka lebih berhak terhadap si wanita daripada keluarga wanita itu sendiri. Maka turunlah ayat ini dalam permasalahan tersebut.” [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Ikrah, hadis no: 6463]
Al-Imam Al-Qurthubi rahimahullah berkata: Maksud daripada ayat ini adalah untuk menghilangkan apa yang dahulunya biasa dilakukan orang-orang jahiliah dan agar wanita tidak dijadikan seperti harta yang diwariskan sebagaimana diwarisinya harta benda. [Al-Jami’ Li Ahkam al-Quran][8]
Tetapi kenapa wanita hanya mendapat separuh?
يُوصِيكُمُ اللهُ فِي أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اْلأُنْثَيَيْنِ
“Allah mewasiatkan kepada kalian tentang pembahagian warisan untuk anak-anak kalian, iaitu bahagian seorang anak lelaki sama dengan bahagian dua orang anak perempuan….” (An-Nisa`: 11)
Al-Imam Ibn Kathir menerangkan:
Allah menyuruh kalian untuk berlaku adil kepada mereka. Sesungguhnya orang jahiliyyah menjadikan harta warisan kesemuanya untuk lelaki tanpa ada ada bahagian untuk wanita. Lalu Allah menyuruh untuk hak yang sama dalam hal warisan di kalangan mereka…Lalu dijadikan untuk lelaki sama seperti dua bahagian perempuan. Ini kerana keperluan lelaki untuk memberi nafkah, membayar mahar dan mencari sumber rezeki, maka wajarlah mereka mendapat dua bahagian daripada yang didapatkan oleh wanita.  [9]
6. Suami diperintah untuk berlaku baik pada isterinya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
“Dan bergaullah kalian (para suami) dengan mereka (para isteri) secara patut.” (An-Nisa`: 19)
Al-Hafizh Ibnu Kathir rahimahullah ketika menafsirkan ayat di atas menyatakan: “Yakni perindahkan ucapan kalian terhadap mereka (para isteri) dan perelokkan perbuatan serta penampilan kalian sesuai kemampuan. Sebagaimana engkau menyukai bila dia (isteri) berbuat demikian, maka engkau (semestinya) juga berbuat yang sama. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman dalam hal ini:
وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ
“Dan para isteri memiliki hak yang seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang ma’ruf.” (Al-Baqarah: 228)
Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam sendiri telah bersabda:
خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِهِ، وَأَنَا خَيْرُكُمْ لِأَهْلِيْ
“Sebaik-baik kalian adalah yang paling baik terhadap keluarga (isteri)nya. Dan aku adalah orang yang paling baik di antara kalian terhadap keluarga (isteri)ku.” Antara akhlak Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam ialah dia menggembirakan keluarganya, bermain-main dengan mereka, berseronok-seronok, meluaskan nafkah kepada mereka dan membuatkan isteri-isterinya ketawa [10]
7. Suami tidak boleh membenci isterinya dan tetap harus berlaku baik terhadap isterinya walaupun dalam keadaan tidak menyukainya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا
“Kemudian bila kalian tidak menyukai mereka maka bersabarlah kerana mungkin kalian tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak.” (An-Nisa`: 19)
Al-Imam Al-Qurthubi rahimahullah berkata: “Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala: فَإِنْ كَرِهْتُمُوهُنَّ (“Kemudian bila kalian tidak menyukai mereka”), disebabkan rupa parasnya yang tidak cantik atau perangainya yang tidak elok, bukan kerana si isteri berbuat keji dan nusyuz, maka disenangi (dianjurkan) (bagi si suami) untuk bersabar menanggung kekurangan tersebut. Mudah-mudahan hal itu mendatangkan rezeki berupa anak-anak yang soleh yang diperolehi daripada isteri tersebut. Ini berdasarkan sebuah hadis dalam Sahih Muslim daripada Abu Hurairah radiallahu ‘anhu: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لاَ يَفْرَكْ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ
“Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah, jika dia tidak suka satu tabiat/perangainya maka (boleh jadi) dia redha (senang) dengan tabiat/perangainya yang lain.”  Iaitu janganlah dia membencinya keseluruhannya sehingga membawa kepada penceraian. Tidak wajar si suami melakukan sedemikian, bahkan sewajarnya si suami memaafkan kesalahannya dengan kebaikannya dan mengabaikan apa yang tidak disukai kepada apa yang disukai.[11]
8. Bila seorang suami bercerai dengan isterinya, dia tidak boleh meminta kembali mahar yang pernah diberikannya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَإِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَءَاتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلاَ تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا. وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقًا غَلِيظًا
“Dan jika kalian ingin mengganti isteri kalian dengan isteri yang lain sedang kalian telah memberikan kepada seseorang di antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kalian mengambil kembali sedikitpun dari harta tersebut. Apakah kalian akan mengambilnya kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan menanggung dosa yang nyata? Bagaimana kamu akan mengambilnya kembali, padahal sebahagian kamu telah bergaul (bercampur) dengan yang lain sebagai suami-isteri. Dan mereka (isteri-isterimu) telah mengambil dari kamu perjanjian yang kuat.” (An-Nisa`: 20-21)
Al-Imam Ibn Kathir berkata:
Jika kalian mahu menceraikan si isteri dan menggantikannya dengan perempuan lain, janganlah kalian mengambil apa yang telah kalian berikan sebagai mahar/mas kahwin walaupun sedikit daripada harta.[12]
9. Termasuk pemuliaan terhadap wanita adalah diharamkan bagi mahram si wanita kerana nasab ataupun kerana penyusuan untuk menikahinya.
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاَتُكُمْ وَبَنَاتُ اْلأَخِ وَبَنَاتُ اْلأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسَائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلاَئِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلاَبِكُمْ
Diharamkan atas kalian menikahi ibu-ibu kalian, puteri-puteri kalian, saudara-saudara perempuan kalian, ‘ammah kalian (mak cik/ adik beradik perempuan ayah), khalah kalian (mak cik/ adik beradik perempuan ibu), puteri-puteri dari saudara lelaki kalian, puteri-puteri dari saudara perempuan kalian, ibu-ibu susu kalian, saudara-saudara perempuan kalian sepersusuan, ibu mertua kalian, puteri-puteri dari isteri kalian yang berada dalam pemeliharaan kalian dari isteri yang telah kalian campuri. Tetapi jika kalian belum mencampuri isteri tersebut (dan sudah berpisah dengan kalian) maka tidak berdosa kalian menikahi puterinya. Diharamkan pula bagi kalian menikahi isteri-isteri anak kandung kalian (menantu)…” (An-Nisa`: 23)
Di akhir ayat di atas, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:
وَأَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ اْلأُخْتَيْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا
“(Diharamkan atas kalian) menghimpunkan dalam pernikahan dua wanita yang bersaudara, kecuali apa yang telah terjadi di masa lampau. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (An-Nisa`: 23)


[1]وَفِيهِ دَلِيل لِمَا يَقُولهُ الْفُقَهَاء أَوْ بَعْضهمْ أَنَّ حَوَّاء خُلِقَتْ مِنْ ضِلْع آدَم ، قَالَ اللَّه تَعَالَى : { خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْس وَاحِدَة وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجهَا } وَبَيَّنَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهَا خُلِقَتْ مِنْ ضِلْع وَفِي هَذَا الْحَدِيث مُلَاطَفَة النِّسَاء وَالْإِحْسَان إِلَيْهِنَّ وَالصَّبْر عَلَى عِوَج أَخْلَاقهنَّ وَاحْتِمَال ضَعْف عُقُولهنَّ ، وَكَرَاهَة طَلَاقهنَّ بِلَا سَبَب وَأَنَّهُ لَا يَطْمَع بِاسْتِقَامَتِهَا وَاَللَّه أَعْلَم .
[2] 8400 – حدثنا محمد بن الحسين قال، حدثنا أحمد بن مفضل قال، حدثنا أسباط، عن السدي: أمّا”خلقكم من نفس واحدة”، فمن آدم عليه السلام. (2)
8401 – حدثنا بشر بن معاذ قال، حدثنا يزيد بن زريع قال، حدثنا سعيد، عن قتادة قوله:”يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة”، يعني آدم صلى الله عليه. (3)
8402 – حدثنا سفيان بن وكيع قال، حدثنا أبي، عن سفيان، عن رجل، عن مجاهد:”خلقكم من نفس واحدة”، قال: آدم.
[3] لن تستطيعوا أيها الناس أن تساووا بين النساء من جميع الوجوه، فإنه وإن حصل القسْم الصوري: ليلة وليلة، فلا بد من التفاوت في المحبة والشهوة والجماع، كما قاله ابن عباس، وعُبَيْدة السَّلْمَاني، ومجاهد، والحسن البصري، والضحاك بن مزاحم.
[4] فإذا ملتم إلى واحدة منهم (5) فلا تبالغوا في الميل بالكلية { فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ } أي: فتبقى هذه الأخرى مُعَلَّقة.
قال ابن عباس، ومجاهد، وسعيد بن جبير، والحسن، والضحاك، والربيع بن أنس، والسدي، ومقاتل بن حيان: معناه لا ذات زوج ولا مطلقة.
فقد أمر الله في هذه الآية الكريمة من يقدر على النكاح ولا يجده بأي وجه تعذر أن يستعفف ، ومن وجوه تعذر النكاح : من لا يجد ما ينكح به من مهر ، ولا قدرة له على الإنفاق على زوجته “. المفصل في أحكام المرأة ج6 ص 286
أما عن حكم التعدد فهو الإباحة بشرط القدرة عليه والعدل بين الزوجات، أما أن يقال إن حكمه مندوب، أو أنه أفضل من الاقتصار على زوجة واحدة، هكذا على الإطلاق، فهذا ما لا يدل عليه دليل معتبر من الشرع، لكنه قد يكون في أحوال معينة مندوباً، وقد تعتريه الأحكام الشرعية من الوجوب والكراهة والتحريم، اعتباراً بحال الرجل، أما عند الإطلاق فهو مع تحقق شروطه مباح فقط، بل قد نص كثير من العلماء على أن الأفضل هو الاقتصار على زوجة واحدة.
قال الماوردي الشافعي: فَقَدْ أَبَاحَ اللَّهُ تَعَالَى أَنْ يَنْكِحَ أَرْبَعًا بِقَوْلِهِ: مَثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ، وَنَدَبَهُ إِلَى الِاقْتِصَارِ عَلَى وَاحِدَةٍ بِقَوْلِهِ: فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً وَذَهَبَ ابْنُ دَاوُدَ وَطَائِفَةٌ مِنْ أَهْلِ الظَّاهِرِ إِلَى أَنَّ الْأَوْلَى أَنْ يَسْتَكْمِلَ نِكَاحَ الْأَرْبَعِ إِذَا قَدَرَ عَلَى الْقِيَامِ بِهِنَّ وَلَا يَقْتَصِرَ عَلَى وَاحِدَةٍ ؛ لِأَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَقْتَصِرْ عَلَيْهَا ، وَاسْتَحَبَّ الشَّافِعِيُّ أَنْ يَقْتَصِرَ عَلَى وَاحِدَةٍ وَإِنْ أُبِيحَ لَهُ أَكْثَرُ: لِيَأْمَنَ الْجَوْرَ بِالْمَيْلِ إِلَى بَعْضِهِنَّ أَوْ بِالْعَجْزِ عَنْ نَفَقَاتِهِنَّ، وَأَوْلَى الْمَذْهَبَيْنِ عِنْدِي اعْتِبَارُ حَالِ الزَّوْجِ؛ فَإِنْ كَانَ مِمَّنْ تُقْنِعُهُ الْوَاحِدَةُ فَالْأَوْلَى أَنْ لَا يَزِيدَ عَلَيْهَا، وَإِنْ كَانَ مِمَّنْ لَا تُقْنِعُهُ الْوَاحِدَةُ لِقُوَّةِ شَهْوَتِهِ وَكَثْرَةِ جِمَاعِهِ فَالْأَوْلَى أَنْ يَنْتَهِيَ إِلَى الْعَدَدِ الْمُقْنِعِ مِنَ اثْنَتَيْنِ أَوْ ثَلَاثٍ أَوْ أَرْبَعٍ لِيَكُونَ أَكْنَى لِبَصَرِهِ وَأَعَفَّ لِفَرْجِهِ.
وقال ابن قدامة الحنبلي صاحب الشرح الكبير: والأولى أن لا يزيد على امرأة واحدة. ذكره في المحرر لقول الله تعالى: فان خفتم ألا تعدلوا فواحدة. انتهى من الشرح الكبير لابن قدامة.
ومن العلماء المعاصرين الشيخ ابن عثيمين، قال: وعلى هذا فنقول: الاقتصار على الواحدة أسلم، ولكن مع ذلك إذا كان الإنسان يرى من نفسه أن الواحدة لا تكفيه ولا تعفه، فإننا نأمره بأن يتزوج ثانية وثالثة ورابعة، حتى يحصل له الطمأنينة، وغض البصر، وراحة النفس. انتهى من الشرح الممتع.
[7] أن الرجل يجب عليه دفع الصداق إلى المرأة حَتمًا، وأن يكون طيب النفس بذلك، كما يمنح المنيحة ويعطي النحلة طيبًا بها، كذلك يجب أن يعطي المرأة صداقها طيبا بذلك، فإن طابت هي له به بعد تسميته أو عن شيء منه فليأكله حلالا طيبًا
[8] والمقصود من الآية إذهاب ما كانوا عليه في جاهليتهم، وألا تجعل النساء كالمال يورثن عن الرجال كما يورث المال
[9] يأمركم بالعدل فيهم، فإن أهل الجاهلية كانوا يجعلون جميع الميراث للذكور دون الإناث، فأمر الله تعالى بالتسوية بينهم في أصل الميراث، وفاوت بين الصنفين، فجعل للذكر مثل حظ الأنثيين؛ وذلك لاحتياج الرجل إلى مؤنة النفقة والكلفة ومعاناة التجارة والتكسب وتجشُّم المشقة، فناسب أن يُعْطَى ضعْفَيْ ما تأخذه (7) الأنثى.
[10] طيِّبُوا أقوالكم لهن، وحَسّنُوا أفعالكم وهيئاتكم بحسب قدرتكم، كما تحب ذلك منها، فافعل أنت بها مثله، كما قال تعالى: { وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ } [البقرة:228] وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: “خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لأهْلِهِ، وأنا خَيْرُكُم لأهْلي” (5) وكان من أخلاقه صلى الله عليه وسلم أنه جَمِيل العِشْرَة دائم البِشْرِ، يُداعِبُ أهلَه، ويَتَلَطَّفُ بهم، ويُوسِّعُهُم نَفَقَته، ويُضاحِك نساءَه،
[11] أي لدمامة أو سوء خلق من غير ارتكاب فاحشة أو نشوز، فهذا يندب فيه إلى الاحتمال، فعسى أن يول الامر إلى أن يرزق الله منها أولادا صالحين. و(أَنْ) رفع ب (عسى) وأن والفعل مصدر. قلت: ومن هذا المعنى ما ورد في صحيح مسلم عن أبي هريرة قال قال رسول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (لا يفرك مؤمن مؤمنة إن كره منها خلقا رضي منها آخر) أو قال (غيره). المعنى: أي لا يبغضها بغضا كليا يحمله على فراقها. أي لا ينبغي له ذلك بل يغفر سيئتها لحسنتها ويتغاضى عما يكره لما يحب.
[12] إذا أراد أحدكم أن يفارق امرأة ويستبدل مكانها غيرها، فلا يأخذن مما كان أصدق الأولى شيئاً، ولو كان قنطارا من مال

sumber: http://alkahfi.com.my/sekilah-surah-an-nisa/

No comments: