Pertanyaan:
Jika isteri ditalak satu oleh
suaminya, apakah suami wajib membayarkan zakat fitrah isterinya tersebut?
P/s: Talak raj’i adalah
talak yang dijatuhkan atas isteri yang telah disetubuhi, tanpa mengembalikan maharnya,
dan tidak ada talak yang mendahului sebelumnya atau telah ada talak satu yang
mendahului talak raj’i ini.
Jawapan:
Pertama:
Zakat
fitrah wajib ditunaikan oleh setiap manusia dan untuk setiap orang yang
ditanggung nafkahnya, seperti: isteri, anak, dan selain keduanya. Ad-Daruquthni
dan Al-Baihaqi telah meriwayatkan dari Ibnu ‘Umar radhiallahu ‘anhuma bahawasanya Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Tunaikanlah
sedekah fitrah atas orang-orang yang diamanahkan kepada kalian!” Akan
tetapi, hadith tersebut dhaif; Ad-Daruquthni, Al-Baihaqi, An-Nawawi, Ibnu
Hajar, dan selain mereka menilainya dhaif. Sila rujuk: Al-Majmu’,
6:113 dan Talkish Al-Habir, 2:771.
Ulama Al-Lajnah Ad-Daimah lil
Ifta’ berpendapat: “Zakat Fitrah wajib ditunaikan oleh manusia untuk dirinya
sendiri dan untuk diri setiap orang yang wajib dinafkahinya. Di antara mereka
adalah isteri; kerana wajib dinafkahi.” (Fatawa Al-Lajnah Ad-Daimah lil
Ifta’, 9:367)
Kedua:
Jika
seorang wanita ditalak raj’i oleh suaminya maka berdasarkan hukum pernikahan, dia
tetap berhak mendapat nafkah mahupun tempat tinggal, selama
dia masih dalam masa ‘iddah. (Kewajiban membayarkan) zakat
fitrah mengikuti (kewajiban membayarkan) nafkah. Oleh sebab itu, suami tetap
wajib menafkahi isteri yang telah dia talak raj’i tersebut. Demikian pula,
zakat fitrah isteri wajib dibayarkan oleh suami. An-Nawawi berkata dalam Al-Majmu’,
6:74, “Para ulama madzhab Syafi’iyah berkata, Zakat fitrah isteri yang ditalak
raj’i wajib ditunaikan sebagaimana status nafkah baginya.”
Ibnu Yusuf Al-Muwaq dari
kalangan ulama Mazhab Maliki berkata dalam At-Taj wa Al-Iklil, 3:265
“Seandainya dia menalak raj’i isteri yang telah dia setubuhi, dia wajib
menafkahinya dan membayarkan zakat fitrahnya.”
Sebahagian ulama berpendapat bahwa
suami tidak wajib membayarkan zakat fitrah isterinya, namun yang wajib
membayarnya adalah isteri itu sendiri. Ini adalah pendapat mazhab Al-Imam Abu
Hanifah rahimahullah. Pendapat ini pula yang dipilih oleh Syekh Ibnu
‘Utsaimin.
Hendaknya suami mengambil sikap
hati-hati dan sikap yang paling menggugurkan tanggungjawab, iaitu dengan dia menunaikan
zakat fitrah untuk isteri yang telah dia talak raj’i. Tambahan pula, zakat fitrah
itu sesuatu yang mudah ditunaikan. Secara umum, tidak sulit bagi suami untuk
membayarkannya. Wallahu a’lam.
Sumber:
No comments:
Post a Comment