﴿قُلْ
لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ
أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (30)
وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ
مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا
يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ
بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ
إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ
نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي
الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى
عَوْرَاتِ النِّسَاءِ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ
مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ
تُفْلِحُونَ(31)﴾
Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang
beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara
kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya
Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan". (30)
Dan katakanlah kepada wanita yang
beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya (daripada memandang yang
haram), dan memelihara kemaluannya (memelihara kehormatan dan janganlah mereka
memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Dan
hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan
janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami
mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau
anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi
saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang
perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang
gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada
perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan
janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang
tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah,
wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. (31)
Sebab
Turunnya Ayat
1) Ibnu Mardawaih meriwayatkan daripada Ali bin Abi Thalib r.a.
bahawasanya dia berkata: “Seorang lelaki pada zaman Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam berjalan di salah satu jalan dari jalan-jalan kota Madinah.
Dia memandang kepada seorang wanita dan wanita itu memandang pula kepadanya.
Maka syaitan membisikkan kepada keduanya bahawa yang satu tidak memandang yang
lain melainkan kerana yang satu mengagumi yang lain. Ketika lelaki itu sedang
berjalan di samping sebuah dinding sambil terus memandang kepada wanita itu,
tiba-tiba wajahnya terhantuk pada dinding itu sehingga hidungnya terluka. Dia
berkata: “Demi Allah, aku tidak akan membersihkan darah (yang mengalir keluar
dari luka hidung) ini sebelum aku datang kepada Rasulullah sallallahu ‘alahi
wasallam dan memberitahu baginda tentang masalahku”. Dia datang kepada
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dan menceritakan kisahnya kepada
baginda. Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam lalu bersabda: “Inilah hukuman bagi
dosamu.” Kemudian Allah ‘azza wajalla menurunkan ayat:
﴿قُلْ
لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ…﴾ الآية
(Dipetik
daripada Tafsir Ad-Durul Manthur)
2) Ibnu Kathir meriwayatkan daripada Muqatil bin Hayyan dari
Jabir bin Abdullah Al-Anshari (iaitu daripada golongan Anshar), berkata
Muqatil: “Telah sampai riwayat kepada kami, dan Allah ‘azza wajalla Maha
Mengetahui akan benar tidaknya, bahawasanya Jabir bin Abdullah bercerita
bahawasanya Asma’ binti Martsad pada suatu hari berada dalam kebun kurma
miliknya di kampong halaman Bani Harithah. Wanita-wanita masuk kepadanya tanpa
bersarung sehingga terlihat gelang kaki yang mereka pakai, sedang dada dan ikal
rambut mereka juga kelihatan. Asma’ berkata: “Alangkah buruknya ini.” Maka
dengan itu Allah ‘azza wajalla menurunkan ayat:
﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ﴾ الآية
(Dipetik
daripada Tafsir Ibnu Kathir dan Tafsir Ad-Durul Manthur)
Beberapa Catatan Atraktif yang Terdapat dalam Penafsiran
Ayat Ini
Catatan Pertama
|
Rahsia
didahulukan perintah “menahan pandangan” berbanding perintah “menjaga
kemaluan”.
Mata
adalah pelopor bagi perbuatan zina yang mana pandangan mata merupakan
pendahuluan bagi segala risiko dan bahaya, ia adalah pintu yang terluas untuk
memasuki hati seseorang.
|
Catatan
Kedua
|
|
Catatan
Ketiga
|
Perlu
difahami bahawa memandang kepada sesuatu diperbolehkan kecuali bahagian-bahagian
yang dilarang untuk dipandang, sedangkan ‘bersetubuh’ dilarang selain antara
pasangan suami dan isteri yang sah.
|
Ayat-ayat
Hukum
1. Apakah hukum lelaki yang memandang wanita-wanita yang bukan
muhrim?
Syariat Islam mengharamkan lelaki memandang kepada
wanita-wanita selain kepada isterinya dan wanita-wanita muhrimnya. Tetapi jika
pandangan itu tidak disengajakan (pandangan tiba-tiba) maka tiada dosa atau
celaan baginya kerana yang demikian itu di luar kehendak seseorang. Allah ‘azza
wajalla tidak membebani kita dengan apa yang kita tidak sanggup memikulnya dan
Allah juga tidak memerintahkan kita untuk menutup mata ketika berjalan di
jalanan. Namun pandangan yang tidak disengajakan itu tidak boleh diikuti dengan
pandangan seterusnya.
Nabi sallallahu 'alaihi wasallam telah bersabda kepada 'Ali
bin Abi Thalib:
«يا علي لا تتبع النظرة النظرة فإن لك الأولى وليست لك الآخرة»
رواه الترمذي في سننه (أبواب
الأداب، باب ما جاء في نظرة الفجاءة، رقم: 2777)
"Hai 'Ali janganlah engkau
menyusulkan pandangan dengan pandangan yang lain. Pandangan yang pertama hak untukmu tetapi pandangan yang
kedua bukan lagi untukmu." [Sunan at-Tirmizi, Kitab al-Adab, hadis no :
2777, hadis hasan gharib]
Orang mu'min memperolehi pahala dengan menahan pandangannya
kerana hal itu bererti menahan diri daripada perbuatan yang diharamkan.
2.
Apakah batasan
aurat lelaki dan perempuan?
Ayat
﴿وَيَحْفَظُوا
فُرُوجَهُمْ﴾
“dan
hendaklah mereka menjaga kemaluan mereka” mengisyaratkan akan kewajiban menutup
aurat kerana perintah ‘menjaga kemaluan’ mencakupi menjaganya daripada
perbuatan zina, dan menutupinya daripada pandangan manusia.
Aurat sesama lelaki (Antara pusat dan lutut)
Aurat sesama perempuan (Antara pusat dan lutut)
Aurat lelaki di hadapan
perempuan
-Jika perempuan itu
mahramnya: maka aurat lelaki itu antara pusat dan lutut
-Jika perempuan itu bukan
mahramnya, ulama berbeza pendapat :
Pendapat pertama :
Seluruh tubuh badan lelaki itu adalah aurat
Pendapat kedua :
Aurat lelaki itu antara pusat dan lutut.
Namun pendapat kedua
adalah pendapat yang benar.
Aurat perempuan di hadapan
lelaki
Menurut mazhab Syafie dan
mazhab Hanbali, seluruh tubuh badan perempuan adalah aurat.
Menurut Imam Malik dan
Imam Hanafi seluruh tubuh badan perempuan adalah aurat KECUALI muka dan kedua
tangannya dari hujung jari sampai pergelangan tangan.
Aurat ketika
bersendirian
1. Ulama’ Mazhab Hanafi dan Hambali
berpendapat: “Sebagaimana dilarang seorang mukallaf (orang yang dituntut
beramal dengan suruhan dan meninggalkan larangan) mendedahkan aurat ketika
berhadapan dengan orang yang dilarang melihat auratnya, maka demikian juga
dilarang mendedahkan auratnya ketika ia bersendirian kecuali ketika dharurat
atau terpaksa dibuka seperti ketika qadha’ hajat atau ketika mandi. Ketika
dharurat diharuskan membukanya.”
2. Sementara Ulama’ Mazhab Maliki dan Syafi’ie
berpendapat: “Ketika seseorang itu bersendirian, tidak diharamkan mendedahkan
auratnya hanya makruh kecuali ketika dharurat kerana ketika dharurat diharuskan
membukanya.”
3. Beberapa kesalahan yang biasa dilakukan oleh
ramai muslimah samada mereka sedar atau tidak:
1) Berpakaian ketat dan menampakkan beberapa bahagian anggota tubuh.
2) Menyerupai pakaian lelaki seperti berseluar panjang dan berkemeja.
3) Menyerupai pakaian wanita-wanita kafir seperti fesyen-fesyen terkini yang jelas bercanggah dengan cara berpakaian Muslimah.
4) Tidak menutup sebahagian anggota tubuh. Ada yang nampak telinganya, nampak lehernya, nampak rambutnya, nampak lengannya, nampak kakinya dan sebagainya.
5) Pakaian tersebut penuh dengan perhiasan.
6) Kainnya nipis sehingga boleh dilihat walaupun kain tersebut menutup auratnya.
7) Pakaian yang dipakai mempunyai ciri-ciri kemahsyuran, ke’glamour‘an dan nilai-nilai kesombongan orang yang memakainya.
Sumber:
Diringkaskan daripada Rawai’ al-Bayan oleh
Shaikh Muhammad Ali al-Sobuni hafizahullah.
http://www.abuanasmadani.com/?p=1907
No comments:
Post a Comment