[Ringkasan daripada Jami’ Ahkam an-Nisa’, jilid 1, Bab
Kewujudan Wanita Di Masjid Di Zaman Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam oleh
Shaikh Mustafa al-‘Adawy]
Dalil 1:
عَنْ عُرْوَةَ ، أَنَّ عَائِشَةَ أَخْبَرَتْهُ ، قَالَتْ
: " أَعْتَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَيْلَةً بِالْعِشَاءِ
، وَذَلِكَ قَبْلَ أَنْ يَفْشُوَ الْإِسْلَامُ ، فَلَمْ يَخْرُجْ ، حَتَّى قَالَ عُمَرُ
: نَامَ النِّسَاءُ وَالصِّبْيَانُ فَخَرَجَ ، فَقَالَ لِأَهْلِ الْمَسْجِدِ : مَا
يَنْتَظِرُهَا أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ غَيْرَكُمْ
" .
‘Aisyah radiallahu ‘anha berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wasallam melewatkan solat Isya, hal ini berlaku sebelum Islam tersebar luas.
Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam tidak keluar untuk mendirikan solat
melainkan sehingga ‘Umar radiallahu ‘anhu telah berkata: Kaum wanita dan
kanak-kanak telah tertidur, baru lah baginda sallallahu ‘alaihi wasallam.
Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam berkata kepada yang ada di masjid: Tiada
seorang pun selain kalian yang menanti solat ini. [Sahih al-Bukhari, Kitab
Mawaqit as-Solat, hadis no: 535]
Shaikh Mustafa al-Adawy berkata:
Ia bermaksud: Wanita dan kanak-kanak yang hadir di masjid tertidur. Hadis ini menunjukkan bahawa wanita turut hadir dan mendirikan solat di masjid di belakang kaum lelaki, dan hukumnya tidaklah wajib ke atas mereka.
Dalil 2:
عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي عُرْوَةُ
بْنُ الزُّبَيْرِ ، أَنَّ عَائِشَةَ أَخْبَرَتْهُ ، قَالَتْ : " كُنَّ نِسَاءُ
الْمُؤْمِنَاتِ يَشْهَدْنَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَاةَ الْفَجْرِ مُتَلَفِّعَاتٍ بِمُرُوطِهِنَّ ، ثُمَّ يَنْقَلِبْنَ إِلَى بُيُوتِهِنَّ
حِينَ يَقْضِينَ الصَّلَاةَ لَا يَعْرِفُهُنَّ أَحَدٌ مِنَ الْغَلَسِ
‘Aisyah radiallahu ‘anha berkata: Wanita-wanita beriman
menghadiri solat Subuh bersama-sama Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam
dalam keadaan berselibung dengan kain-kain mereka. Kemudian mereka pulang ke
rumah dalam keadaan mereka tidak dapat dikenali kerana keadaan yang gelap.
[Sahih al-Bukhari, Kitab Mawaqit as-Solat, hadis no: 546]
Shaikh Mustafa al-Adawy berkata:
Dalam hadis ini menunjukkan kaum wanita bersegera pulang dari masjid selepas selesai menunaikan solat Subuh.
Dalil 3:
:
حَدَّثَنَا قَتَادَةُ ، أَنَّ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ حَدَّثَهُ
، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " إِنِّي لَأَدْخُلُ
فِي الصَّلَاةِ وَأَنَا أُرِيدُ إِطَالَتَهَا ، فَأَسْمَعُ بُكَاءَ الصَّبِيِّ فَأَتَجَوَّزُ
فِي صَلَاتِي مِمَّا أَعْلَمُ مِنْ شِدَّةِ وَجْدِ أُمِّهِ مِنْ بُكَائِهِ
Anas bin Malik
radiallahu ‘anhu berkata bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Sesungguhnya aku mendirikan solat dan aku mahu memanjangkannya. Lalu aku
terdengar suara tangisan bayi, lalu aku meringkaskan solatku kerana aku tahu
kesukaran yang dialami ibunya disebabkan tangisan itu. [Sahih al-Bukhari, Kitab
al-Azan, hadis no: 671]
Shaikh Mustafa al-‘Adawy berkata:
Dalam hadis ini menunjukkan bolehnya wanita mendirikan solat jemaah bersama kaum lelaki. Ia juga menunjukkan sifat belas kasihan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam ke atas umatnya khususnya kaum wanita.
Keizinan Untuk Wanita Keluar Ke Masjid
Dalil 4:
عَنْ سَالِمٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، قال : قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِذَا اسْتَأْذَنَتِ امْرَأَةُ
أَحَدِكُمْ إِلَى الْمَسْجِدِ فَلَا يَمْنَعْهَا
" .
‘Abdullah bin ‘Umar radiallahu ‘anhuma meriwayatkan Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila isteri salah seorang daripada
kami meminta izin (untuk ke masjid), janganlah kamu menghalangnya. [Sunan
an-Nasaie as-Sughra, Kitab al-Masajid, hadis no: 699]
Dalil 5:
عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ : " كَانَتِ امْرَأَةٌ
لِعُمَرَ تَشْهَدُ صَلَاةَ الصُّبْحِ وَالْعِشَاءِ فِي الْجَمَاعَةِ فِي الْمَسْجِدِ
، فَقِيلَ لَهَا : لِمَ تَخْرُجِينَ وَقَدْ تَعْلَمِينَ أَنَّ عُمَرَ يَكْرَهُ ذَلِكَ
وَيَغَارُ ، قَالَتْ : وَمَا يَمْنَعُهُ أَنْ يَنْهَانِي ، قَالَ : يَمْنَعُهُ قَوْلُ
رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللَّهِ
مَسَاجِدَ اللَّهِ " .
‘Abdullah bin ‘Umar radiallahu ‘anhuma berkata: Isteri ‘Umar
radiallahu ‘anhu pergi menunaikan solat Subuh dan Isya’ secara berjemaah di
masjid. Dikatakan kepada beliau: Kenapa engkau keluar juga (ke masjid)
sedangkan engkau tahu ‘Umar tidak suka dan dia seorang yang cemburu. Isteri ‘Umar
radiallahu’ anhu menjawab: Apa yang menghalangnya daripada menghentikan aku?
Yang lain menjawab: Yang menghalangnya ialah sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi
wasallam: Janganlah kalian menghalang hamba-hamba perempuan Allah daripada
masjid-masjid Allah. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Jum’ah, hadis no: 854]
Dalam Sunan Ibn Majah disebutkan bahawa Bilal yang merupakan
anak lelaki ‘Abdullah bin ‘Umar berkata:
فَقَالَ ابْنٌ لَهُ : إِنَّا لَنَمْنَعُهُنَّ ، فَقَالَ
: فَغَضِبَ غَضَبًا شَدِيدًا ، وَقَالَ : إِنِّي أُحَدِّثُكَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَإِنَّكَ تَقُولُ : إِنَّا لَنَمْنَعُهُنَّ
Sesungguhnya kami
akan menghalang mereka (daripada ke masjid). ‘Abdullah bin ‘Umar radiallahu ‘anhuma
menjadi sangat marah dan berkata: Aku memberitahu engkau daripada Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam sedemikian rupa, dan engkau pula berkata:
Sesungguhnya kami akan menghalang mereka? [Sunan Ibn Majah, Kitab Ibn Majah,
hadis no: 16]
عَنْ ابْنِ عُمَرَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " ائْذَنُوا لِلنِّسَاءِ بِاللَّيْلِ إِلَى الْمَسَاجِدِ "
‘Abdullah bin ‘Umar radiallahu ‘anhum meriwayatkan Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Izinkanlah wanita untuk pergi ke masjid
pada waktu malam. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Jum’ah, hadis no: 853]
Shaikh Mustafa al-‘Adawy berkata: Sesungguhnya telah ada arahan untuk mengizinkan wanita secara umum (untuk ke masjid) dalam sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam… (sebagaimana disebut di atas).
Terdapat juga arahan untuk memberi keizinan yang terikat dengan waktu malam. Kedua-dua riwayat ini (yang umum dan yang menyebutkan waktu malam) digunakan bersama-sama. Ia menunjukkan bahawa apabila wanita meminta izin di waktu malam atau siang, maka hendaklah diizinkan. Apabila fitnah di antara dua waktu itu kurang, maka arahan untuk memberi keizinan menjadi lebih kuat.
Shaikh Mustafa al-‘Adawy membawakan beberapa pendapat ulama
dalam hal ini.
Perkataan al-Imam an-Nawawi rahimahullah dalam Al-Minhaj
Syarah Sahih Muslim:
هَذَا وَشَبَهه مِنْ أَحَادِيث الْبَاب ظَاهِر فِي أَنَّهَا
لَا تُمْنَع الْمَسْجِد لَكِنْ بِشُرُوطٍ ذَكَرَهَا الْعُلَمَاء مَأْخُوذَة مِنْ الْأَحَادِيث
، وَهُوَ أَلَّا تَكُون مُتَطَيِّبَة ، وَلَا مُتَزَيِّنَة ، وَلَا ذَات خَلَاخِل يُسْمَع
صَوْتهَا ، وَلَا ثِيَاب فَاخِرَة ، وَلَا مُخْتَلِطَة بِالرِّجَالِ ، وَلَا شَابَّة
وَنَحْوهَا مِمَّنْ يُفْتَتَن بِهَا ، وَأَنْ لَا يَكُون فِي الطَّرِيق مَا يَخَاف
بِهِ مَفْسَدَة وَنَحْوهَا . وَهَذَا النَّهْي عَنْ مَنْعهنَّ مِنْ الْخُرُوج مَحْمُول
عَلَى كَرَاهَة التَّنْزِيه إِذَا كَانَتْ الْمَرْأَة ذَات زَوْج أَوْ سَيِّد وَوُجِدَتْ
الشُّرُوط الْمَذْكُورَة ، فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهَا زَوْج وَلَا سَيِّد حَرُمَ الْمَنْع
إِذَا وُجِدَتْ الشُّرُوط
Hadis-hadis yang
seumpama dalam bab ini zahirnya menunjukkan tidak boleh melarang (kaum wanita)
daripada pergi ke masjid dengan syarat-syarat yang telah disebutkan oleh para ‘ulama’
yang diambil daripada hadis-hadis yang lain. Iaitu wanita tersebut tidak boleh
memakai wangian, tidak boleh berhias-hias, tidak memakai gelang kaki yang
bunyinya dapat didengari, tidak memakai pakaian yang indah, tidak bercampur
gaul dengan kaum lelaki, dan bukan pula gadis-gadis muda yang dapat menimbulkan
fitnah, dan tiada pula sesuatu yang berbahaya di jalan. Larangan daripada
menghalang mereka (ke masjid ini) merupakan larangan berbentuk makruh tanzih
(bukannya haram) apabila si perempuan mempunyai suami atau tuannya, sedangkan
dia telah memenuhi syarat (yang membolehkan dia keluar ke masjid). Seandainya
dia tiada suami atau tuan, maka haram menghalangnya apabila dia telah memenuhi
segala syarat.
Dalam Al-Majmu’
Syarh al-Muhazzab beliau menyebutkan:
يستحب للزوج ان يأذن لها إذا استأذنته الي المسجد للصلاة
إذا كانت عجوزا لا تشتهي وامن المفسدة عليها وعلي غيرها للاحاديث المذكورة فان منعها
لم يحرم عليه هذا مذهبنا قال البيهقى وبه قال عامة العلماء ويجاب عن حديث " لا
تمنعوا إماء الله مساجد ألله " بانه نهى تنزيه لان حق الزوج في ملازمة المسكن
واجب فلا تتركه للفضيلة
Disunatkan untuk si
suami mengizinkan isteri ke masjid apabila isteri meminta izin apabila si
isteri itu sudah tua, yang tidak menimbulkan tarikan nafsu, dan aman daripada
bahaya dan lain-lain yang disebutkan dalam hadis-hadis. Seandainya si suami
menghalang si isteri, tidaklah haram (perbuatan si suami itu). Inilah mazhab
kami. Al-Imam al-Baihaqi berkata: Inilah pendapat ulama secara umum. Jawapan
kepada hadis “Janganlah kalian melarang hamba-hamba perempuan Allah daripada ke
masjid Allah” ialah ia sekadar menunjukkan larangan tanzih (makruh dan bukannya
haram). Ini kerana itu merupakan satu hak suami agar si isteri menemaninya di
rumah dan hukumnya wajib (ke atas si isteri). Tidak boleh dia meninggalkan
(kewajipan) kerana mahu melakukan perkara sunat.
Shaikh Mustafa al-Adawy memberikan komentar kepada pendapat al-Imam an-Nawawi di atas. Beliau berkata:
Apa yang al-Imam an-Nawawi katakan mengenai larangan gadis muda ke masjid perlu disemak semula. Tidak ditemui sebarang dalil yang jelas melarang gadis muda atau sebarang dalil yang membezakan gadis muda dengan yang lain dalam hal ke masjid.
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyebutkan dalam Fathul
Bari:
وفيه إشارة إلى أن الإذن المذكور لغير الوجوب لأنه لو
كان واجبا لاتنفى معنى الاستئذان لأن ذلك إنما يتحقق إذا كان المستأذن مخيرا في الإجابة
أو الرد
Padanya terdapat
isyarat bahawa memberi keizinan itu bukanlah satu kewajipan. Ini kerana jika ia
wajib, itu akan menafikan maksud meminta izin. Ini kerana orang yang diminta
izin mempunyai pilihan untuk memenuhi permintaan atau menolaknya.
Ibn Hazm
menyebutkan dalam al-Muhalla:
:
وَلاَ يَحِلُّ لِوَلِيِّ الْمَرْأَةِ , وَلاَ لِسَيِّدِ
الأَمَةِ مَنْعُهُمَا مِنْ حُضُورِ الصَّلاَةِ فِي جَمَاعَةٍ فِي الْمَسْجِدِ , إذَا
عَرَفَ أَنَّهُنَّ يُرِدْنَ الصَّلاَةَ ، وَلاَ يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَخْرُجْنَ مُتَطَيِّبَاتٍ
, وَلاَ فِي ثِيَابٍ حِسَانٍ ; فَإِنْ فَعَلَتْ فَلْيَمْنَعْهَا , وَصَلاَتُهُنَّ فِي
الْجَمَاعَةِ أَفْضَلُ مِنْ صَلاَتِهِنَّ مُنْفَرِدَاتٍ
Tidak halal seorang
wali atau tuan seorang perempuan menghalangnya daripada pergi solat berjemaah
di masjid apabila dia mengetahui perempuan itu mahu mendirikan solat. Tidak
juga halal untuk perempuan itu keluar dalam keadaan memakai wangian, dan tidak
juga dengan pakaian yang berhias-hias. Jika si perempuan melakukan hal itu,
maka hendaklah menghalangnya. Solatnya secara berjemaah lebih baik daripada
solatnya sendirian.
Shaikh Mustafa al-Adawy berkata:
Apabila tiada sebab untuk menghalang wanita daripada ke masjid, maka wajib ke atas si suami untuk memberi keizinan berdasarkan larangan Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam daripada menghalangnya. Wallahu a’lam.
Bahagian 2
Pendapat Aisyah radiallahu ‘anha dalam hal ini
عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ ، عَنْ عَمْرَةَ ، عَنْ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا ، قَالَتْ : " لَوْ أَدْرَكَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ لَمَنَعَهُنَّ
كَمَا مُنِعَتْ نِسَاءُ بَنِي إِسْرَائِيلَ " ، قُلْتُ : لِعَمْرَةَ أَوَ
مُنِعْنَ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ
‘Aisyah radiallahu
‘anha berkata: Seandainya Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam melihat apa
yang dilakukan oleh kaum wanita, nescaya baginda akan menghalang mereka
sebagaimana dihalangnya wanita-wanita Bani Israel. Yahya bin Sa’id bertanya
kepada ‘Amrah: Adakah mereka (iaitu wanita Bani Israel) dihalang (daripada ke
masjid). ‘Amrah menjawab: Ya. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan, hadis no: 825]
Shaikh Mustafa al-‘Adawy mengulas kata-kata ‘Aisyah radiallahu ‘anha
ini:
Ini merupakan pendapat ‘Aisyah
radiallahu anha mengenai wanita pergi ke masjid. Beliau berpendapat wanita
perlu dihalang daripada ke masjid. Pendapat ini boleh dipakai apabila
terdapatnya fitnah dan ditakuti kaum lelaki dan fitnah terjatuh ke dalam fitnah
itu. Akan tetapi kami kembali menyatakan: Sesungguhnya hal ini hanya berlaku
dalam keadaan fitnah yang benar-benar berlaku. Adapun untuk menghalang wanita
daripada keluar ke masjid dengan anggapan diri wanita itu sendiri adalah
fitnah, maka ini adalah pendapat yang tidak kuat.
Allah Taala telah berfirman:
وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا (64(
“Dan tidaklah Tuhanmu lupa.” [Maryam : 64]
مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ
مِنْ شَيْءٍ
“Tidaklah Kami tertinggal sesuatu pun di dalam Kitab ini.”
[Al-An’am : 38)
Al-Hafiz Ibn Hajar berkata dalam Fathul Bari:
علم الله سبحانه ما سيحدثن فما أوحى إلى نبيه
بمنعهن ولو كان ما أحدثن يستلزم منعهن من المساجد لكان منعهن من غيرها كالأسواق
أولى وأيضا فالإحداث إنما وقع من بعض النساء لا من جميعهن فإن تعين المنع فليكن
لمن أحدثت والأولى أن ينظر إلى ما يخشى منه الفساد فيجتنب لإشارته صلى الله عليه و
سلم إلى ذلك بمنع التطيب والزينة..
Sesungguhnya Allah
tahu apa yang akan dilakukan oleh kaum wanita. Tetapi Allah tidak mewahyukan
kepada nabi Nya untuk melarang mereka (daripada ke masjid). Seandainya
perbuatan kaum wanita ini menuntut agar dihalangnya mereka daripada ke masjid,
maka menghalang mereka daripada pergi ke tempat lain seperti pasar-pasar adalah
lebih utama. Lagipun perbuatan tersebut hanya dilakukan oleh sebahagian wanita,
dan bukan kesemuanya. Maka larangan itu spesifiknya untuk kaum wanita yang
melakukan perkara tersebut (seperti membuka aurat, memakai wangian,
bertabarruj). Yang lebih utama adalah dengan melihat kepada apa yang ditakuti
akan membawa kepada kerosakan dan menjauhi hal-hal itu berdasarkan isyarat
Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dengan melarang mereka daripada memakai
wangian, daripada berhias-hias.
Ibn Hazm menyatakan dalam al-Muhalla:
أَوَّلُهَا أَنَّهُ عليه السلام لَمْ يُدْرِكْ مَا
أَحْدَثْنَ , فَلَمْ يَمْنَعْهُنَّ , فَإِذْ لَمْ يَمْنَعْهُنَّ فَمَنْعُهُنَّ
بِدْعَةٌ وَخَطَأٌ , وَهَذَا كَمَا قَالَ تَعَالَى ﴿ يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ
يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ
فَمَا أَتَيْنَ قَطُّ بِفَاحِشَةٍ ، وَلاَ ضُوعِفَ لَهُنَّ الْعَذَابُ ,
وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. وَكَقَوْلِهِ تَعَالَى ﴿ وَلَوْ أَنَّ
أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنْ
السَّمَاءِ وَالأَرْضِ فَلَمْ يُؤْمِنُوا فَلَمْ يَفْتَحْ عَلَيْهِمْ وَمَا
نَعْلَمُ احْتِجَاجًا أَسْخَفَ مِنْ احْتِجَاجِ مَنْ يَحْتَجُّ بِقَوْلِ قَائِلٍ :
لَوْ كَانَ كَذَا : لَكَانَ كَذَا عَلَى إيجَابِ مَا لَمْ يَكُنْ , الشَّيْءُ
الَّذِي لَوْ كَانَ لَكَانَ ذَلِكَ الآخَرُ
Pertama: Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam tidak melihat apa yang
dilakukan oleh kaum wanita, maka baginda tidak menghalang mereka (ke masjid).
Apabila baginda sallallahu ‘alaihi wasallam tidak melarang mereka ke masjid,
maka tindakan melarang mereka adalah bid’ah dan salah. Ini sebagaimana firmah
Allah: Hai isteri-isteri Nabi, sesiapa di antara kamu yang mengerjakan
perbuatan keji yang nyata, nescaya akan dilipat gandakan seksaan kepada mereka
dua kali ganda. [al-Ahzab : 30]. Maka apabila isteri nabi tidak melakukan apa-apa
hal yang keji, maka tidaklah digandakan azab ke atas mereka, segala puji bagi
Allah. Sebagaimana firman Allah: Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri
beriman dan bertakwa, pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka berkah dari
langit dan bumi… [al-A’raf : 96]. Maka apabila mereka tidak beriman, maka Allah
tidak membuka untuk mereka (keberkatan). Tidaklah kami tahu penghujahan yang
lebih lemah daripada penghujahan orang sesiapa yang berhujah dengan: Jika
begini, maka begini, untuk sesuatu yang belum lagi berlaku, sesuatu yang jika
jadi begini, maka begitulah untuk yang lain.
وَوَجْهٌ ثَانٍ : وَهُوَ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى
قَدْ عَلِمَ مَا يُحْدِثُ النِّسَاءُ , وَمَنْ أَنْكَرَ هَذَا فَقَدْ كَفَرَ ,
فَلَمْ يُوحِ قَطُّ إلَى نَبِيِّهِ
بِمَنْعِهِنَّ مِنْ أَجْلِ مَا اسْتَحْدَثْنَهُ , وَلاَ أَوْحَى تَعَالَى
قَطُّ إلَيْهِ : أَخْبِرْ النَّاسَ إذَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ فَامْنَعُوهُنَّ مِنْ
الْمَسَاجِدِ ; فَإِذْ لَمْ يَفْعَلْ اللَّهُ تَعَالَى هَذَا فَالتَّعَلُّقُ
بِمِثْلِ هَذَا الْقَوْلِ هُجْنَةٌ وَخَطَأٌ
Kedua: Allah mengetahui apa yang akan dilakukan oleh kaum wanita.
Sesiapa yang mengingkari hal ini sungguh dia telah kufur. Akan tetapi Dia tetap
tidak mewahyukan kepada nabiNya untuk menghalang mereka disebabkan apa yang
mereka lakukan. Tidak juga Allah mewahyukan kepada nabi seperti ini: Beritahu
kepada manusia, jika wanita melakukan itu dan ini, halanglah mereka daripada
pergi ke masjid. Apabila Allah tidak melakukan hal itu, maka mengaitkan
(melarang wanita ke masjid disebabkan perlakuan mereka) seperti pendapat ini
merupakan satu pendapat yang lemah dan silap.
وَوَجْهٌ ثَالِثٌ : وَهُوَ أَنَّنَا مَا نَدْرِي
مَا أَحْدَثَ النِّسَاءُ , مِمَّا لَمْ يُحْدِثْنَ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ r
، وَلاَ شَيْءَ أَعْظَمُ فِي إحْدَاثِهِنَّ مِنْ الزِّنَى , فَقَدْ كَانَ ذَلِكَ
عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ r
وَرَجَمَ فِيهِ وَجَلَدَ , فَمَا مَنَعَ النِّسَاءَ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ قَطُّ ,
وَتَحْرِيمُ الزِّنَى عَلَى الرِّجَالِ كَتَحْرِيمِهِ عَلَى النِّسَاءِ ، وَلاَ
فَرْقَ ; فَمَا الَّذِي جَعَلَ الزِّنَى سَبَبًا يَمْنَعُهُنَّ مِنْ الْمَسَاجِدِ
وَلَمْ يَجْعَلْهُ سَبَبًا إلَى مَنْعِ الرِّجَالِ مِنْ الْمَسَاجِدِ هَذَا
تَعْلِيلٌ مَا رَضِيَهُ اللَّهُ تَعَالَى قَطُّ , وَلاَ رَسُولُهُ .
Ketiga: Kami tidak pernah tahu apa-apa yang wanita lakukan yang
tidak pernah mereka lakukan di zaman Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam.
Tiada yang lebih besar dosanya daripada perlakuan mereka berzina. Sesungguhnya
penzinaan telah berlaku di zaman Rasulullah, hukuman rejam dan sebat
dilaksanakan. Akan tetapi nabi sallallahu ‘alaihi wasallam tidak pula
menghalang wanita ke masjid. Pengharaman zina ke atas lelaki sama sahaja dengan
pengharamannya ke atas wanita, tiada beza langsung. Sesiapa yang menjadikan
penzinaan sebagai sebab menghalang wanita ke masjid tetapi tidak pula
menjadikan ia sebab menghalang lelaki ke masjid, maka penghujahan ini tidak
diredhai oleh Allah dan rasulNya.
وَوَجْهٌ رَابِعٌ : وَهُوَ أَنَّ الإِحْدَاثَ
إنَّمَا هُوَ لِبَعْضِ النِّسَاءِ بِلاَ شَكٍّ دُونَ بَعْضٍ , وَمِنْ الْمُحَالِ
مَنْعُ الْخَيْرِ عَمَّنْ لَمْ يُحْدِثْ مِنْ أَجْلِ مَنْ أَحْدَثَ , إلاَّ أَنْ
يَأْتِيَ بِذَلِكَ نَصٌّ مِنْ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى لِسَانِ رَسُولِهِ r
فَيُسْمَعُ لَهُ وَيُطَاعُ , وَقَدْ قَالَ تَعَالَى ﴿ ، وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ
نَفْسٍ إلاَّ عَلَيْهَا ، وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
Keempat: Perlakuan tersebut hanya dilakukan oleh sebahagian wanita
sahaja tanpa syak lagi sedangkan sebahagian yang lain tidak melakukannya.
Adalah satu perkara yang mustahil untuk menghalang dilakukan kebaikan daripada
sesiapa yang tidak melakukan apa-apa kesalahan melainkan dengan datangnya dalil
daripada Allah dan rasulNya. Jika ada, arahan itu akan didengari dan ditaati.
Allah berfirman: Setiap orang tidak akan memperolehi apa-apa melainkan daripada
apa yang dia lakukan, dan dia tidak akan menanggung bebanan orang lain.
وَوَجْهٌ خَامِسٌ : وَهُوَ أَنَّهُ إنْ كَانَ
الإِحْدَاثُ سَبَبًا إلَى مَنْعِهِنَّ مِنْ الْمَسْجِدِ فَالأَوْلَى أَنْ يَكُونَ
سَبَبًا إلَى مَنْعِهِنَّ مِنْ السُّوقِ , وَمِنْ كُلِّ طَرِيقٍ بِلاَ شَكٍّ ,
فَلِمَ خَصَّ هَؤُلاَءِ الْقَوْمُ مَنْعَهُنَّ مِنْ الْمَسْجِدِ مِنْ أَجْلِ
إحْدَاثِهِنَّ , دُونَ مَنْعِهِنَّ مِنْ سَائِرِ الطُّرُقِ بَلْ قَدْ أَبَاحَ
لَهَا أَبُو حَنِيفَةَ السَّفَرَ وَحْدَهَا , وَالْمَسِيرَ فِي الْفَيَافِي
وَالْفَلَوَاتِ مَسَافَةَ يَوْمَيْنِ وَنِصْفٍ , وَلَمْ يَكْرَهْ لَهَا ذَلِكَ ,
وَهَكَذَا فَلْيَكُنْ التَّخْلِيطُ.
Kelima: Jika perlaku kaum wanita itu menjadi sebab untuk
menghalang daripada pergi ke masjid, maka lebih utama untuk ia menjadi sebab
menghalang mereka daripada pergi ke pasar, dan apa-apa jalan sekali pun. Kenapa
mereka perlu mengkhususkan dengan menghalang daripada pergi ke masjid
disebabkan perlakukan kaum wanita itu, dalam masa yang tidak menghalang kaum
wanita pergi ke tempat lain. Bahkan Abu Hanifah membenarkan pula wanita
bermusafir bersendirian, dengan perjalanan di padang pasir atau hutan belantara
yang memakan masa dua setengah hari, dan tidak membenci hal itu. Hal sebegini
merupakan satu yang tidak konsisten.
وَوَجْهٌ سَادِسٌ : وَهُوَ أَنَّ عَائِشَةَ ، رضي
الله عنها ، لَمْ تَرَ مَنْعَهُنَّ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ , وَلاَ قَالَتْ :
امْنَعُوهُنَّ لِمَا أَحْدَثْنَ ; بَلْ أَخْبَرَتْ أَنَّهُ عليه السلام لَوْ عَاشَ
لَمَنَعَهُنَّ , وَهَذَا هُوَ نَصُّ قَوْلِنَا وَنَحْنُ نَقُولُ : لَوْ
مَنْعَهُنَّ عليه السلام لَمَنَعْنَاهُنَّ , فَإِذْ لَمْ يَمْنَعْهُنَّ فَلاَ
نَمْنَعُهُنَّ , فَمَا حَصَلُوا إلاَّ عَلَى خِلاَفِ السُّنَنِ , وَخِلاَفِ
عَائِشَةَ ، رضي الله عنها ، وَالْكَذِبِ بِإِيهَامِهِمْ مَنْ يُقَلِّدُهُمْ :
أَنَّهَا مَنَعَتْ مِنْ خُرُوجِ النِّسَاءِ بِكَلاَمِهَا ذَلِكَ , وَهِيَ لَمْ
تَفْعَلْ نَعُوذُ بِاَللَّهِ مِنْ الْخِذْلاَنِ.
Keenam: ‘Aisyah radiallahu ‘anha sendiri tidak menghalang
kaum Muslimah disebabkan hal itu. Dia tidak berkata: Aku akan menghalang mereka
disebabkan perlakuan mereka. Sebaliknya dia berkata bahawa seandainya Nabi sallallahu
‘alaihi wasallam masih hidup, baginda akan menghalang mereka ke masjid. Ini
merupakan hujah buat pendapat kami. Kami berkata: Jika nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam pernah menghalang kaum wanita ke masjid, nescaya kami akan menghalang
mereka. Apabila baginda sallallahu ‘alaihi wasallam tidak pernah menghalang
mereka, maka kami tidak akan menghalang mereka. Mereka (yang berpendapat perlu
menghalang wanita ke masjid) tidak mendapat apa-apa melainkan menyalahi sunnah
dan menyalahi ‘Aisyah sendiri. Adalah dusta penyelewengan mereka dan sesiapa
yang bertaqlid dengan mereka dengan menyatakan: Bahawa ‘Aisyah radiallahu ‘anha
menghalang wanita daripada ke masjid dengan perkataan beliau itu. Dia tidak
melakukan hal itu..
Bahagian 3
Bahagian 3
Wanita Pulang Dahulu Selepas Selesai Solat Jemaah
عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهَا ، " أَنّ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّي الصُّبْحَ بِغَلَسٍ
، فَيَنْصَرِفْنَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِينَ ، لَا يُعْرَفْنَ مِنَ الْغَلَسِ أَوْ لَا
يَعْرِفُ بَعْضُهُنَّ بَعْضًا
‘Aisyah radiallahu ‘anha meriwayatkan bahawa Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam solat Subuh ketika keadaan masih gelap. Kemudian,
wanita beriman pun beredar (selepas selesai solat). Mereka itu tidak dapat
dikenali kerana keadaan yang gelap, atau mereka itu tidak dapat kenal antara
satu sama lain [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Azan, hadis no: 828]
عَنْ الزُّهْرِيِّ ، قَالَ : حَدَّثَتْنِي هِنْدُ بِنْتُ
الْحَارِثِ ، أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ زَوْجَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
، أَخْبَرَتْهَا " أَنَّ النِّسَاءَ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كُنَّ إِذَا سَلَّمْنَ مِنَ الْمَكْتُوبَةِ قُمْنَ ، وَثَبَتَ رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَنْ صَلَّى مِنَ الرِّجَالِ مَا شَاءَ
اللَّهُ ، فَإِذَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ
الرِّجَالُ
Ummu Salamah
radiallahu ‘anha, iaitu salah seorang isteri Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam
memberitahu bahawa kaum wanita di zaman Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam
apabila selesai memberi salam daripada solat fardhu, mereka akan bangun,
manakala Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam dan jemaah kaum lelaki akan
tetap di tempat mereka selama mana yang Allah kehendaki. Apabila Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam bangun, maka jemaah lelaki pun bangun [Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Azan, hadis no: 822]
عَنْ هِنْدٍ بِنْتِ الْحَارِثِ ، أَنَّ أُمَّ سَلَمَةَ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا قَالَتْ : " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِذَا سَلَّمَ قَامَ النِّسَاءُ حِينَ يَقْضِي تَسْلِيمَهُ ، وَمَكَثَ يَسِيرًا
قَبْلَ أَنْ يَقُومَ " ، قَالَ ابْنُ شِهَابٍ : فَأُرَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ أَنَّ
مُكْثَهُ لِكَيْ يَنْفُذَ النِّسَاءُ قَبْلَ أَنْ يُدْرِكَهُنَّ مَنِ انْصَرَفَ مِنَ
الْقَوْمِ .
Ummu Salamah radiallahu ‘anha berkata: Apabila Rasulullah sallallahu
‘alaihi wasallam selesai memberi salam, kaum wanita akan bangun, dan baginda
sallallahu ‘alaihi wasallam akan kekal di posisinya seketika sebelum bangun.
Ibn Syihab berkata: Aku berpendapat, wallahu’alam, bahawa duduknya seketika
baginda sallallahu ‘alaihi wasalam agar kaum wanita dapat beredar sebelum kaum
lelaki dapat melihat mereka ketika kaum lelaki pula beredar [Sahih al-Bukhari,
Kitab al-Azan, hadis no: 796]
Imam al-Syaukani menerangkan dalam Nailul Authar:
الحديث فيه أنه يستحب للإمام مراعاة أحوال
المأمومين والاحتياط في الاجتناب ما قد يفضي إلى المحذور واجتناب مواقع التهم وكراهة
مخالطة الرجال للنساء في الطرقات فضلا عن البيوت
Hadis ini menunjukkan digalakkan untuk imam meraikan keadaan
makmum, dan berhati-hati daripada perkara yang membawa kepada hal yang dilarang
dan menjauhkan daripada perkara yang menimbulkan fitnah. Ia menunjukkan dibencinya
percampuran lelaki dan perempuan di jalanan sebagaimana di rumah.
Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi menghuraikan dalam Al-Mughni:
فَالْمُسْتَحَبُّ أَنْ يَثْبُتَ هُوَ وَالرِّجَالُ
بِقَدْرِ مَا يَرَى أَنَّهُنَّ قَدْ انْصَرَفْنَ ، وَيَقُمْنَ هُنَّ عَقِيبَ تَسْلِيمِهِ
. قَالَتْ
أُمُّ سَلَمَةَ : { إنَّ النِّسَاءَ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كُنَّ إذَا سَلَّمَ مِنْ الْمَكْتُوبَةِ قُمْنَ ، وَثَبَتَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَمَنْ صَلَّى مِنْ الرِّجَالِ مَا شَاءَ اللَّهُ
، فَإِذَا قَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَامَ الرِّجَالُ
. قَالَ
الزُّهْرِيُّ فَنَرَى ، وَاَللَّهُ أَعْلَمُ ، لِكَيْ يَبْعُدَ مَنْ يَنْصَرِفُ مِنْ
النِّسَاءِ .رَوَاهُ الْبُخَارِيُّ
. وَلِأَنَّ
الْإِخْلَالَ بِذَلِكَ مِنْ أَحَدِهِمَا يُفْضِي إلَى اخْتِلَاطِ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ
،
Digalakkan untuk imam dan jemaah lelaki kekal diposisi
mereka pada kadar yang dilihat kaum wanita telah bersurai, dan kaum wanita pula
bangun apabila selesainya salam. Ummu Salamah berkata:…(sebagaimana hadis di
atas). Ini kerana jika hal ini dilanggar oleh salah satu daripada kaum lelaki
dan perempuan, ia akan membawa kepada percampuran lelaki dan perempuan.
Shaikh Mustafa al-‘Adawy berkata:
Apabila terdapatnya pintu yang
berasingan untuk kaum perempuan, dan terdapat tabir yang menghalang mereka
daripada kaum lelaki dan kaum lelaki tidak dapat melihat mereka. Maka tiada
halangan –wallahua’lam- untuk wanita tetap di masjid di tempat solat mereka
untuk bertasbih, bertahmid, bertakbir, dan bertahlil dengan zikir-zikir yang ma’thur
di penghujung setiap solat. Sesungguhnya malaikat mendoakan orang yang solat
selagi mana mereka ditempat solat mereka mengingati Allah, dan selagi mana
tidak berbual-bual.
Bahagian 4
Larangan Wanita Memakai Minyak Wangi Apabila Ke Masjid
Larangan Wanita Memakai Minyak Wangi Apabila Ke Masjid
عَنْ زَيْنَبَ امْرَأَةِ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَتْ
: قَالَ لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِذَا شَهِدَتْ
إِحْدَاكُنَّ الْمَسْجِدَ ، فَلَا تَمَسَّ طِيبًا
Zainab radiallahu ‘anha yang merupakan isteri kepada ‘Abdullah
bin Mas’ud radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam
berkata kepada kami: Apabila salah seorang daripada kalian pergi ke masjid,
janganlah dia memakai wangian [Sahih Muslim, Kitab as-Solat, hadis no: 679]
عَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِيدٍ ، أَنَّ زَيْنَبَ الثَّقَفِيَّةَ
، كَانَتْ تُحَدِّثُ ، عَنِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، أَنَّهُ
قَالَ : " إِذَا شَهِدَتْ إِحْدَاكُنَّ الْعِشَاءَ ، فَلَا تَطَيَّبْ تِلْكَ اللَّيْلَةَ
Zainab radiallahu ‘anha
menceritakan bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila
salah seorang daripada kalian menghadiri solat Isya’, janganlah dia memakai
wangian pada malam itu [Sahih Muslim, Kitab as-Solat, hadis no: 678]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " لَا تَمْنَعُوا إِمَاءَ اللَّهِ مَسَاجِدَ
اللَّهِ ، وَلَكِنْ لِيَخْرُجْنَ وَهُنَّ تَفِلَاتٌ
Abu Hurairah
radiallahu ‘anhu meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah kalian menghalang hamba-hamba
wanita Allah daripada pergi ke masjid-masjid Allah. Akan tetapi hendaklah
mereka keluar tanpa memakai wangian [Sunan Abi Daud, Kitab as-Solat, hadis no:
477, Sahih Lighairihi]
Ibn Hazm berpendapat solat wanita di masjid dengan memakai wangian tidak
sah. Kata beliau:
وَلاَ يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ إذَا شَهِدَتْ
الْمَسْجِدَ أَنْ تَمَسَّ طِيبًا , فَإِنْ فَعَلَتْ بَطَلَتْ صَلاَتُهَا
Tidak halal seorang wanita hadir ke masjid dengan memakai
wangian. Jika dia melakukan demikian rupa, maka batallah solatnya [al-Muhalla,
jilid 1, masalah no: 432]
Ini berdasarkan riwayat berikut:
عَنْ مَوْلَى أَبِي رُهْمٍ
وَاسْمُهُ عُبَيْدٌ , أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ , لَقِيَ امْرَأَةً مُتَطَيِّبَةً تُرِيدُ
الْمَسْجِدَ , فَقَالَ : يَا أَمَةَ الْجَبَّارِ أَيْنَ تُرِيدِينَ ؟ قَالَتْ : الْمَسْجِدَ
, قَالَ : وَلَهُ تَطَيَّبْتِ ؟ قَالَتْ : نَعَمْ , قَالَ : فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , يَقُولُ : " وأَيُّمَا امْرَأَةٍ
تَطَيَّبَتْ , ثُمَّ خَرَجَتْ إِلَى الْمَسْجِدِ , لَمْ تُقْبَلْ لَهَا صَلَاةٌ حَتَّى
تَغْتَسِلَ
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu bertemu seorang wanita yang memakai
wangian yang mahu ke masjid, beliau bertanya: Wahai hamba perempuan, engkau
mahu ke mana? Wanita itu menjawab: Ke masjid. Abu Hurairah berkata: Engkau
memakai wangian untuk ke masjid? Dia menjawab: Ya. Abu Hurairah radiallahu ‘anhu
berkata: Aku mendengar Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
Mana-mana perempuan yang memakai wangian lalu keluar ke masjid, solatnya tidak
akan diterima sehingga dia mandi [Sunan Ibn Majah, Kitab al-Fitan, hadis no:
4000]
Shaikh Mustafa al-Adawi berkata:
Ini merupakan pendapat pelik
daripada Ibn Hazm. Yang benar, wallahu a’lam. Sesiapa yang melakukan hal ini,
dia telah berdosa, akan tetapi dosanya terpisah daripada solatnya. Tidaklah ia
bergabung antara dosa itu dengan pembatalan solat. Wallahu a’lam.
Shaikh Mustafa al-Adawi juga menolak riwayat di atas kerana
ia lemah. Ramai ulama hadis melemahkan hadis seperti Imam al-Sayuti, Imam
al-Bazzar. Shaikh al-Arnouth dan Ahmad Syakir dalam semakan kepada Musnad Ahmad
menyatakan isnadnya lemah tetapi boleh naik ke taraf hasan dengan jalan riwayat
lain, manakala Shaikh al-Albani menyatakan hadis ini hadis hasan. Hadis ini
dinilai lemah kerana padanya terdapat seorang perawi bernama ‘Ashim, dan dia
seorang yang lemah.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِذَا خَرَجَتِ الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَسْجِدِ
، فَلْتَغْتَسِلْ مِنَ الطِّيبِ كَمَا تَغْتَسِلُ مِنَ الْجَنَابَةِ
Abu Hurairah
radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda;
Apabila seorang perempuan keluar ke masjid, hendaklah dia mandi daripada
wangian sebagaimana dia mandi daripada junub. [Sunan an-Nasaie al-Kubra, Kitab
az-Zinah, hadis no: 9063, Shaikh al-Albani menyatakan ia sahih dalam Sahih
an-Nasaie]
Ini menunjukkan jika seseorang wanita itu sudah memakai wangian di rumah, apabila hendak ke masjid, hendaklah dia menghilangkan wangian itu atau menunggu hingga bau wangi itu hilang.
Peringatan:
Larangan memakai wangian ini bukan hanya terhad di masjid,
bahkan apabila berada bersama-sama bukan mahram tidak kira di mana sahaja. Jika
ke masjid sahaja sudah terlarang, sudah pastilah ke pejabat, sekolah, pasar dan
lain-lain dengan memakai wangian lebih terlarang.
Bahkan wanita yang memakai minyak wangi dengan tujuan
menarik perhatian lelaki, bukan sahaja berdosa bahkan disamakan dengan
perempuan zina.
عَنْ الْأَشْعَرِيِّ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " أَيُّمَا امْرَأَةٍ اسْتَعْطَرَتْ فَمَرَّتْ
عَلَى قَوْمٍ لِيَجِدُوا مِنْ رِيحِهَا فَهِيَ زَانِيَةٌ
" .
Abu Musa al-Asya’ari radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Mana-mana wanita yang memakai wangian
lalu berjalan melalui sesuatu kaum agar mereka dapat menghidu baunya, maka dia
adalah perempuan zina [Sunan an-Nasaie al-Sughra, Kitab az-Zinah Min al-Sunan,
hadis no: 5062, Shaikh al-Albani menyatakan ia hasan dalam Sahih an-Nasaie]
Ini tidaklah bermaksud wanita perlu membiarkan tubuh badan
mereka busuk hingga mengganggu orang ramai. Mereka masih boleh menggunakan
deodoron yang menghilangkan bau busuk, tetapi tidak mengeluarkan bau sehingga
orang lain boleh terhidu.
Wanita Tidur dan Menetap Di
Masjid
عَنْ عَائِشَةَ ، " أَنَّ وَلِيدَةً كَانَتْ سَوْدَاءَ
لِحَيٍّ مِنْ الْعَرَبِ فَأَعْتَقُوهَا ، فَكَانَتْ مَعَهُمْ ، قَالَتْ : فَخَرَجَتْ
صَبِيَّةٌ لَهُمْ عَلَيْهَا وِشَاحٌ أَحْمَرُ مِنْ سُيُورٍ ، قَالَتْ : فَوَضَعَتْهُ
أَوْ وَقَعَ مِنْهَا ، فَمَرَّتْ بِهِ حُدَيَّاةٌ وَهُوَ مُلْقًى ، فَحَسِبَتْهُ لَحْمًا
فَخَطِفَتْهُ ، قَالَتْ : فَالْتَمَسُوهُ فَلَمْ يَجِدُوهُ ، قَالَتْ : فَاتَّهَمُونِي
بِهِ ، قَالَتْ : فَطَفِقُوا يُفَتِّشُونَ حَتَّى فَتَّشُوا قُبُلَهَا ، قَالَتْ :
وَاللَّهِ إِنِّي لَقَائِمَةٌ مَعَهُمْ إِذْ مَرَّتِ الْحُدَيَّاةُ فَأَلْقَتْهُ ،
قَالَتْ : فَوَقَعَ بَيْنَهُمْ ، قَالَتْ : فَقُلْتُ : هَذَا الَّذِي اتَّهَمْتُمُونِي
بِهِ ، زَعَمْتُمْ وَأَنَا مِنْهُ بَرِيئَةٌ وَهُوَ ذَا هُوَ ، قَالَتْ : فَجَاءَتْ
إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَسْلَمَتْ ، قَالَتْ عَائِشَةُ
: فَكَانَ لَهَا خِبَاءٌ فِي الْمَسْجِدِ أَوْ حِفْشٌ ، قَالَتْ : فَكَانَتْ تَأْتِينِي
فَتَحَدَّثُ عِنْدِي ، قَالَتْ : فَلَا تَجْلِسُ عِنْدِي مَجْلِسًا إِلَّا قَالَتْ
: وَيَوْمَ الْوِشَاحِ مِنْ أَعَاجِيبِ رَبِّنَا أَلَا إِنَّهُ مِنْ بَلْدَةِ الْكُفْرِ
أَنْجَانِي قَالَتْ عَائِشَةُ : فَقُلْتُ لَهَا : مَا شَأْنُكِ لَا تَقْعُدِينَ مَعِي
مَقْعَدًا إِلَّا قُلْتِ هَذَا ؟ قَالَتْ : فَحَدَّثَتْنِي بِهَذَا الْحَدِيثِ "
‘Aisyah radiallahu ‘anha
menceritakan bahawa terdapat seorang hamba perempuan berkulit hitam milik satu
kaum orang Arab yang telah mereka merdekakan, dan dia berada bersama mereka. Pada
suatu hari perempuan ini keluar bersama seorang bayi perempuan dengan memakai
skaf berwarna merah yang dihiasi dengan permata. Maka perempuan itu meletakkan
skaf tersebut atau ia terjatuh daripadanya. Lalu tiba-tiba seekor burung
terbang melintasi kawasan itu dan menyangkan skaf merah tadi adalah sepotong
daging, lalu burung itu pun mengambil skaf merah tersebut.
Orang ramai mencari skaf itu
tetapi mereka tidak menemuinya. Lalu mereka menuduh aku mencuri skaf tersebut. Mereka
mula memeriksa gadis itu sehinggakan pada bahagian sulitnya. Gadis itu berkata:
Aku sedang berdiri bersama-sama mereka tatkala burung itu datang kembali lalu
menjatuhkan skaf tersebut, dan ia jatuh di tengah-tengah mereka.
Lalu aku
berkata: Inilah dia apa yang kalian tuduh kepada aku sedangkan aku tidak
bersalah. Lalu gadis itu pergi menemui Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam
dan memeluk Islam. ‘Aisyah berkata: Gadis itu mempunyai khemah di dalam masjid.
Dia sering datang kepada ku dan berbual-bual dengan aku. Tidaklah dia duduk
berbual dengan aku melainkan dia akan berkata: Hari skaf (itu terjatuh)
merupakan daripada kebesaran Allah. Dia menyelamatkan aku daripada kawasan
orang kuffar. ‘Aisyah berkata kepada gadis itu: Kenapa dengan aku, engkau tidak
akan duduk dengan aku melainkan engkau pasti akan menyebut hal ini. Lalu gadis
itu menceritakan apa yang berlaku.
[Sahih al-Bukhari, Kitab
as-Solat, Bab Naumi al-Mar’ah Fil Masjid, hadis no: 423]
Al-Hafiz Ibn
Hajar al-Asqalani menerangkan dalam Fathul Bari:
وفي الحديث إباحة المبيت
والمقيل في المسجد لمن لا مسكن له من المسلمين رجلا كان أو امرأة عند أمن الفتنة وإباحة
استظلاله فيه بالخيمة ونحوها
Dalam hadis ini menunjukkan dibolehkan untuk
tidur dan berbual-bual di masjid untuk mereka yang tiada tempat tinggal
daripada kaum lelaki atau perempuan apabila aman daripada fitnah. Dibenarkan juga
mendirikan khemah dan sebagainya.
Al-Imam Ibn
Rajab al-Hanbali berkata di dalam Fathul Bari:
ومقصود البخاري بتخريج
هذا الحديث في هذا الباب : أنه يجوز للمرآة أن تقيم في المسجد وتنام فيه ، فإن هذه
المرأة كان لها خباء في المسجد تقيم فيه
.
Tujuan Imam
al-Bukhari mengeluarkan hadis ini di dalam bab ini adalah untuk menunjukkan
bolehnya seorang perempuan tinggal dan tidur di masjid. Perempuan ini mempunyai
khemah di dalam masjid yang dia tinggal di dalamnya.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، أَنَّ رَجُلًا أَسْوَدَ أَوِ
امْرَأَةً سَوْدَاءَ كَانَ يَقُمُّ الْمَسْجِدَ فَمَاتَ ، فَسَأَلَ النَّبِيُّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْهُ ، فَقَالُوا : مَاتَ ، قَالَ : " أَفَلَا كُنْتُمْ
آذَنْتُمُونِي بِهِ ، دُلُّونِي عَلَى قَبْرِهِ أَوْ قَالَ قَبْرِهَا ، فَأَتَى قَبْرَهَا
فَصَلَّى عَلَيْهَا " .
Abu Hurairah radiallahu ‘anhu meriwayatkan bahawa seorang lelaki atau
perempuan kulit hitam bekerja membersihkan masjid lalu dia meninggal dunia. Nabi
sallallahu ‘alaihi wasallam bertanya tentangnya lalu para sahabat menjawab: Dia
telah meninggal dunia. Baginda sallallahu ‘alaihi wasallam berkata: Kenapa
kalian tidak ceritakan kepada aku. Tunjukkan aku kuburnya. Lalu baginda
sallallahu ‘alaihi wasallam pergi ke kuburnya dan solat padanya. [Sahih
al-Bukhari, Kitab al-Solat, Bab Kansi al-Masjid, hadis no: 441]
Wanita Lebih Elok Solat Di
Rumah
Shaikh Mustafa
al-'Adawiy berkata: Terdapat beberapa hadis yang menunjukkan keutamaan solat
seorang perempuan di rumahnya berbanding solatnya di masjid. Pada setiap
hadis-hadis ini, kami lihat padanya ada kelemahan. Akan tetapi dengan
dikumpulkan semua kesemua jalan periwayatan, maka ia dapat menjadi sahih.
عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَكُمُ الْمَسَاجِدَ
وَبُيُوتُهُنَّ خَيْرٌ لَهُنَّ " .
Ibn ‘Umar radiallahu ‘anhu
berkata: Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah kalian
menghalang wanita kalian daripada pergi ke masjid. Tetapi rumah-rumah mereka
adalah lebih baik untuk mereka. [Sunan Abi Daud, Kitab as-Solat, Bab Ma Jaa Fi
Khuruj an-Nisa’ Ilal al-Masjid, hadis no: 479, Sahih Lighairihi]
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " صَلَاةُ الْمَرْأَةِ فِي بَيْتِهَا أَفْضَلُ مِنْ
صَلَاتِهَا فِي حُجْرَتِهَا ، وَصَلَاتُهَا فِي مَخْدَعِهَا أَفْضَلُ مِنْ صَلَاتِهَا
فِي بَيْتِهَا
‘Abdullah bin Mas’ud radiallahu meriwayatkan Nabi sallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda: Solat seorang perempuan di rumahnya lebih baik daripada di
halaman rumahnya, solat di biliknya lebih baik daripada solat di rumahnya
[Sunan Abi Daud, Kitab as-Solat, Bab at-Tasydid Fi Dzalik, hadis no: 482]
عَنْ جَدَّتِهِ أُمِّ حُمَيْدٍ ، أَنَّهَا قَالَتْ
: يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّا نُحِبُّ الصَّلاةَ تَعْنِي مَعَكَ فَيَمْنَعُنَا أَزْوَاجُنَا
، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " صَلاتُكُنَّ
فِي بُيُوتِكُنَّ خَيْرٌ مِنْ صَلاتِكُنَّ فِي دُورِكُنَّ ، وَصَلاتُكُنَّ فِي دُورِكُنَّ
أَفْضَلُ مِنْ صَلاتِكُنَّ فِي مَسْجِدِ الْجَمَاعَةِ
"
Ummu Humaid radiallahu ‘anha
berkata: Ya Rasulullah. Sesungguhnya kami suka solat bersama engkau tetapi
suami kami melarang kami. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam berkata: Solat
kalian di rumah kalian lebih baik daripada solat kalian di halaman rumah. Solat
kalian di halaman rumah lebih baik daripada solat kalian di masjid secara
berjemaah [Al-Baihaqi dalam al-Sunan al-Kubra, Kitab al-Haidhi, Jumma’u Abwabi
al-Khusyu’ Fi as-Solat, hadis no: 4941]
Shaikh Mustafa
al-Adawiy berkata: Kesimpulannya, sesungguhnya hadis-hadis yang menunjukkan
solat perempuan di rumah lebih afdhal daripada solatnya di masjid adalah sahih
apabila dikumpulkan jalan-jalan periwayatannya. Wallahua'lam
Shaikh Muhammad Nasiruddin
al-Albani ditanya:
Manakah yang
lebih baik, seorang perempuan solat dirumahnya atau di masjid yang berhampiran
dengan rumahnya?
Beliau menjawab:
Adalah lebih baik untuk dia
mendirikan solat di rumah melainkan jika terdapat kelas atau nasihat di masjid
yang kaum wanita memperolehi manfaat daripadanya. Jika hal ini berlaku, maka
hukum keutamaan itu berubah menjadi lebih baik untuk dia solat di masjid. Akan tetapi
jika hanya sekadar solat, maka solat di rumah itulah yang lebih baik. Ini bermaksud
jika tiada apa-apa di masjid melainkan solat jemaah, maka solatnya di rumah
lebih baik daripada solatnya di masjid, ini berbeza jika ada kelas di masjid,
maka ketika itu solat di masjid lebih afdhal untuk dia. [Silsilah al-Huda wa
an-Noor, http://alalbaany.com/2013/02/19/it-is-best-for-a-woman-to-pray-in-the-mosque-if-there-is-a-beneficial-class-or-exhortation-shaikh-al-albaani/
]
No comments:
Post a Comment