Tumpuan kita yang pertama kepada perkara yang ditokok tambah ialah
hukum memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan membatalkan puasa.
Contohnya:
1. Memasukkan pen ke dalam mulut membatalkan puasa.
2. Menelan air liur membatalkan puasa.
3. Mengorek telinga atau membersihkan telinga dengan cotton buds membatalkan puasa.
4. Mengorek hidung atau debu pasir yang masuk ke dalam hidung membatalkan puasa.
5. Membuang air besar tanpa meneran sepenuhnya agar najis keluar sekali gus membatalkan puasa.
Semua di atas dan pelbagai lagi yang seumpama adalah hukum yang
ditokok tambah ke dalam ibadah puasa sehingga benar-benar memberatkan
umat Islam. Syaikh Yusuf al-Qaradhawi menulis:( Fiqh al-Siyam (edisi
terjemahan oleh Ma’ruf Abdul Jalil dan rakan-rakan dengan judul Fiqh
Puasa; Era Intermedia, Solo 2001), ms. 118 & 107-108)
Para fuqaha' radhiallahu ‘anhum telah memperluas pembahasan hal-hal
yang membatalkan puasa sedemikian rupa sehingga saya tidak yakin
hal-hal tersebut pernah terfikir di benak seorang jua daripada para
sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, yakni orang-orang yang
menyaksikan secara langsung penurunan al-Qur’an, yang memahami secara
terus pesanan Allah dan Rasul-Nya dengan sebaik-baik pemahaman dan yang
berpegang teguh kepadanya dengan sebaik-baiknya.
Banyak ahli fiqh telah memperlebarkan wilayah pembahasan akan hal-hal
yang dianggap membatalkan puasa. Para fuqaha Mazhab Hanafi telah
menyebut sekitar 57 perkara manakala fuqaha Mazhab al-Syafi‘e tidak
kalah banyaknya. Sejumlah ulama’ masa kini bahkan memperincikan hal-hal
yang dapat membatalkan puasa secara aneh. Mereka membuat kaedah-kaedah
lalu membangun di atasnya cabang-cabang persoalan yang tidak terhitung
bilangannya. Namun kaedah-kaedah itu sendiri tidak didasarkan kepada
dalil-dalil yang kuat daripada al-Qur’an dan al-Sunnah. Ada di antara
mereka yang berkata bahawa kemasukan sesuatu benda, seperti kerikil
umpamanya, ke dalam rongga badan orang yang berpuasa akan membatalkan
puasanya.
Yang sebenarnya membatalkan puasa hanyalah tiga perkara iaitu bersetubuh, makan dan minum. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman:
Maka sekarang (1) setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa-apa
yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan (2) makanlah serta (3)
minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari
benang hitam kegelapan malam), iaitu waktu fajar. Kemudian
sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib). (al-Baqarah
2:187)
Makanan dan minuman yang membatalkan puasa terbahagi kepada dua kategori:
Pertama:
Sesuatu yang mengenyangkan dan/atau menghilangkan dahaga secara
hakiki kepada orang yang mengambilnya, sekali pun dalam jumlah yang
sedikit.
Apa-apa makanan yang diambil secara sengaja dan sampai ke perut, maka
ia membatalkan puasa. Apa-apa minuman yang diambil secara sengaja dan
melalui tenggorok, maka ia membatalkan puasa. Apa-apa zat makanan yang
dimasukkan ke dalam darah melalui suntikan, umpama glukosa yang
diberikan kepada pesakit yang tidak dapat makan dan minum seperti biasa,
ia juga membatalkan puasa.(Yang tepat, orang yang sakit sehingga tidak
dapat makan dan minum seperti biasa tidak perlu berpuasa kerana
keuzuran yang dihadapinya tidak mewajibkan dia berpuasa.)
Maka dengan itu apa-apa benda, makanan atau minuman yang dimasukkan
ke dalam rongga-rongga manusia, ia tidaklah membatalkan puasa.
Contohnya, memasukkan pen ke dalam mulut, menggosok gigi,
berkumur-kumur, membersihkan telinga, mengorek hidung, menggunakan ubat
titisan mata, menyedut debu, peneranan yang tidak sempurna ketika
membuang air besar dan pelbagai lagi, semua ini tidak membatalkan puasa.
Merasai makanan yang sedang dimasak tidak membatalkan puasa asalkan
ia dikeluarkan semula. Baki makanan yang ditemui terselit di celah-celah
gigi tidak membatalkan puasa asalkan ia tidak ditelan secara sengaja.
Menelan air liur, sengaja atau tidak sengaja, juga tidak membatalkan
puasa. Air liur tidak pernah dianggap di sisi manusia yang normal
sebagai minuman. Seandainya air liur adalah sejenis minuman, nescaya
tidak ada manusia yang mati kehausan jika terdampar di padang pasir.
Demikian juga, mengambil suntikan insulin bagi pesakit kencing manis
dan menggunakan alat melegakan pernafasan bagi pesakit asma, ia tidaklah
membatalkan puasa.
Timbul persoalan, adakah menelan ubat tanpa disertai apa-apa minuman
membatalkan puasa? Contohnya seorang berpuasa yang menghadapi pening
kepala, lalu dia menelan dua biji Panadol. Adakah ini membatalkan puasa?
Yang benar dia tidak perlu meneruskan puasanya kerana sakit yang
dihadapinya adalah salah satu bentuk keuzuran yang membolehkan dia
berbuka. Maka berbuka adalah lebih utama daripada menjerumuskan diri ke
dalam sesuatu yang diperselisihkan hukumnya.
Kedua:
Sesuatu yang mengenyangkan dan/atau menghilangkan dahaga secara
psikologi sekali pun dalam jumlah yang sedikit. Ia bukanlah makanan dan
minuman tetapi mengambilnya memberi kesan psikologi berupa kepuasan atau
kenikmatan yang mengenyangkan dan/atau menghilangkan dahaga bagi nafsu.
Contohnya ialah orang yang menghisap rokok. Asap rokok bukanlah
makanan atau minuman tetapi bagi penghisap rokok, ia adalah suatu nikmat
umpama makanan yang memuaskan mereka. Maka menghisap rokok membatalkan
puasa. Akan tetapi bagi orang di sekitarnya yang terhisap asap rokok
tersebut (secondary smoker), ia tidak membatalkan puasa kerana asap
rokok tersebut bukanlah satu nikmat bagi diri mereka.
Tetap pada contoh asap, menyedut asap kenderaan di lalu lintas yang
sesak tidak dianggap membatalkan puasa. Ini kerana asap kenderaan bagi
manusia yang norma, tanpa dibezakan dia penghisap rokok atau tidak,
bukanlah suatu nikmat yang memuaskan.
Contoh lain ialah menghisap dadah atau mengambil dadah melalui
suntikan. Dadah bukanlah makanan atau minuman tetapi bagi penagih dadah,
ia adalah suatu nikmat umpama makanan yang memuaskan mereka. Maka
menghisap atau menagih dadah membatalkan puasa.
Dalil bagi apa yang disebut dalam kategori kedua ini ialah hadis
daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anh, Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda bahawa Allah berfirman (Hadis Qudsi):
Setiap amal anak Adam adalah bagi dirinya…kecuali puasa maka ia
adalah untuk Aku dan Aku sendiri akan membalasnya. Dia (anak Adam)
meninggalkan makanan kerana Aku dan meninggalkan minuman kerana Aku dan
meninggalkan kenikmatan kerana Aku dan meninggalkan isterinya (tidak
bersetubuh) kerana Aku.( Sanad Sahih: Dikeluarkan oleh Ibn Khuzaimah di
dalam Shahihnya – hadis no: 1897 dan sanadnya dinilai sahih oleh
Muhammad Mustafa al-‘Azami.)
Yang dimaksudkan dengan meninggalkan kenikmatan bukanlah semua bentuk
nikmat seperti tidur, mandi dan sebagainya. Akan tetapi ia adalah
nikmat yang terhasil pada diri seseorang seumpama makan dan minum.
Daripada penjelasan di atas, jelas bahawa dalam kebanyakan aktiviti
seharian kita yang normal, tidak ada sesuatu yang menyebabkan
terbatalnya puasa. Antara hikmah berpuasa adalah mendisiplinkan diri
daripada bersetubuh, makan, minum dan sesuatu kenikmatan yang seumpama
makan dan minum pada siang hari. Menokok tambah hukum bahawa kononnya
memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan membatalkan puasa tidak ditemui
dalilnya daripada al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Ia juga tidak
memiliki apa-apa peranan mahupun manfaat dari sudut hikmah disyari‘atkan
berpuasa.
Dalil yang lazimnya digunakan oleh pihak yang mengatakan batal puasa
bagi seseorang yang memasuk sesuatu ke dalam rongga badannya ialah hadis
berikut:
Sempurnakanlah wudhu’ dan bersungguh-sungguhlah dalam menyedut air ke
dalam hidung (dan menghembusnya) kecuali jika kamu sedang berpuasa.(
Sahih: Dikeluarkan oleh Ibn Majah dan dinilai sahih oleh al-Albani di
dalam Shahih Sunan Ibn Majah – hadis no: 333 (Kitab Thaharah, Bab
Anjuran menyedut air ke dalam hidung…))
Berdasarkan sabda Rasulullah “…kecuali jika kamu sedang berpuasa”
mereka memahami bahawa seseorang itu dilarang menyedut air ke dalam
hidung apabila sedang mengambil wudhu’ dalam keadaan berpuasa. Jika
dimasukkan air, ia akan membatalkan puasa. Kemudian fahaman ini
diluaskan kepada semua rongga tubuh badan berdasarkan analogi (qiyas).
Fahaman ini adalah tidak tepat kerana pengecualian yang dimaksudkan
oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bukan ditujukan kepada
menyedut air ke dalam hidung tetapi kepada “bersungguh-sungguh” dalam
penyedutan tersebut. Dalam erti kata lain yang dimaksudkan oleh
Rasulullah ialah, apabila berwudhu’ dalam keadaan berpuasa, tidak perlu
bersungguh-sungguh menyedut air ke dalam hidung kerana dibimbangi
sebahagiannya akan masuk jauh ke dalam sehingga sampai ke tenggorok dan
ditelan sebagai “minuman.”( Yusuf al-Qaradhawi – Fiqh al-Siyam, ms. 117)
Bersambung........
Sumber: “Menelan Air Liur Tidak Membatalkan Puasa” susunan Kapten Hafiz Firdaus bin Abdullah. Download di sini >> http://uploads.bizhat.com/file/317213
No comments:
Post a Comment