Maulana Muhammad
Asri Yusoff.
Sebuah
kisah yang boleh dikatakan sentiasa ada di dalam buku sirah ialah kisah
Hindun memamah, mengunyah atau memakan hati Sayyidina Hamzah semasa
atau selepas peperangan Uhud.
Kisah
ini adalah ciptaan dan rekaan Ibnu Ishaq. Dialah orang yang mula-mula
sekali yang mengemukakan kisah tersebut, kemudian ianya disebarkan oleh
at-Thabari. Ringkasnya Ibnu Ishaqlah merupakan satu-satunya paksi dalam
meriwayatkan kisah ini.
Ibnu
Ishaq berkata, “Mengikut cerita yang sampai kepada saya menerusi Saleh
bin Kaisan, Hindun Binti Utbah dan perempuan-perempuan lain bersamanya
melakukan ‘mutslah’ terhadap sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. yang
terbunuh.
Mereka
memotong telinga-telinga dan hidung-hidung (sahabat-sahabat yang
terbunuh itu) sehingga Hindun menyucuk telinga-telinga dan hidung-hidung
orang-orang yang terbunuh itu untuk dijadikan sebagai gelang kaki dan
kalung-kalung. Dia memberikan gelang kaki, kalung dan subangnya
(anting-anting) kepada Wahsyi, hamba Jubair Bin Muth’im. Dia membelah
perut Hamzah dan mengambil hatinya lalu dikunyahnya tetapi tidak dapat
ditelannya kerana itu dia memuntahkannya keluar.” (Sirah Ibnu Ishak m.s. 385, Sirah Ibn Hisyam jilid 3 m.s. 36)
Ibnu
Jarir at-Thabari pula meriwayatkan dari Muhammad Bin Humaid, dia
mengambil cerita ini dari Salamah Al Abrasy. Salamah pula mengambil dari
Ibnu Ishaq. Ibnu Ishaq mengatakan, “Saleh Bin Kaisan menceritakan
kepadanya…” (Tarikh al-Umam Wa al-Muluk-at-Thabari, jilid 2 m.s. 204)
Salah
seorang yang tersebut dalam isnad ini ialah Muhammad Bin Humaid
ar-Razi. Beliau ialah penduduk Ray. Dia selalu menukilkan riwayat dari
Ya’kub al-Qummi (seorang penulis kitab-kitab Syiah dan selainnya).
Ya’kub
bin Syaibah berkata, “Dia selalu mengemukakan riwayat-riwayat yang
sangat mungkar.” Imam Bukhari berkata, “Kedudukannya dipertikaikan.” Abu
Zura’ah ar-Razi seorang alim senegeri dengannya berkata, “Dia seorang
pendusta besar.” Fadlak ar-Razi juga seorang alim senegeri dengannya
berkata, “Saya mempunyai 50,000 riwayat Muhammad bin Hummaid ar-Razi
tetapi satupun darinya tidak saya kemukakan kepada orang ramai.”
Pernah
Ibnu Kharasy mengemukakan riwayat Muhammad bin Humaid lantas dia
berkata, “Demi Allah! Dia berbohong.” Ulama’ hadis yang lain berkata
bahawa dia selalu mengambil hadis-hadis orang-orang tertentu kemudian
menisbahkannya kepada orang lain. Imam Nasa’i berkata, “Dia seorang yang
lemah.” Saleh Jazarah berkata, “Tidak pernah saya lihat dalam hidup
saya seorang yang lebih mahir berbohong dari dua orang iaitu pertama,
Muhammad bin Humaid (ahli sejarah) dan kedua, Sulaiman as-Syazkumi.”
Imam
Fadhlak ar-Razi pernah menceritakan bahawa, “Saya pernah pergi kepada
Muhammad bin Humaid. Ketika itu dia sedang mereka sanad-sanad
cerita-cerita palsu.” Imam Zahabi berkata, “Muridnya Muarrikh
(sejarawan) at-Thabari telah menulis dengan penuh yakin bahawa Muhammad
bin Humaid tidak ingat al-Quran.” Di akhir hayatnya hanya dua orang yang
menerima riwayat-riwayat darinya iaitu:
1) Abul Qasim Baghawi
2) Muhammad bin Jarir at-Thabari
Ibnu Humaid meninggal dunia pada tahun 248 H – (Mizanu al-I’tidal jilid 3 halaman 530, Tahzibu al-Kamal, jilid 6 m.s. 286-287).
Seorang
lagi yang ada dalam isnad Ibnu Ishak ini ialah Salamah al-Abrasy yang
nama penuhnya Salamah bin Fadhl. Dia terkenal dengan gelaran al-Abrasy.
Pernah menjadi qadhi di Ray kerana itulah dia dinisbahkan dengan
ar-Razi. Kuniahnya ialah Abu Abdillah. Dia terkenal sebagai sejarawan di
zamannya selain dianggap sebagai salah seorang perawi penting Maghazi
Ibnu Ishaq. Pandangan ulama’ hadis dan rijal terhadapnya dapat dilihat
melalui nukilan Imam Zahabi. Beliau menulis, “………Ishaq bin Rahawaih
berkata, “Dia seorang dhaif.” Bukhari berkata, “Sesetengah hadisnya
mungkar.” Imam Nasa’i berkata, “Dia seorang dhaif.” Ali Ibnu Madini
menceritakan, “Setelah kami pulang dari Ray, riwayat-riwayat yang pernah
kami dengar dari Salamah kami buangkan dengan anggapan ia adalah karut
dan dusta.”
Yahya
bin Ma’in berkata, “Salamah al-Abrasy ar-Razi adalah seorang Syiah.”
Abu Hatim ar-Razi berkata, “Dia tidak boleh dijadikan hujjah.” Abu
Zur’ah ar-Razi berkata, “Penduduk Ray sama sekali tidak suka kepadanya,
lantaran fahamannya yang salah. Sebagai seorang qadhi, beliau selalu
berlaku zalim terhadap orang ramai meskipun dia bersembahyang dengan
khusyuk’. Sebelum menjadi qadhi beliau mengajar kanak-kanak dan beliau
meningggal dunia pada tahun 191 H.” (Mizanu al-I’tidal jilid 2 m.s. 12,
Tahzibu al-Kamal jilid 3 m.s. 252-253)
Ibnu
Ishaq mendakwa riwayat ini diambilnya dari Saleh Bin Kaisan. Siapakah
Saleh Bin Kaisan itu? Beliau ialah seorang tabi’i kecil dan tsiqah
(perawi yang boleh dipercayai) tetapi beliau lahir selepas 70H dan
meninggal dunia pada tahun 140H. Dia lebih tua sedikit dari Muhammad Bin
Ishaq sedangkan peristiwa peperangan Uhud telah berlaku 70 tahun
sebelum kelahirannya. Siapakah pula yang menceritakannya kepada Saleh?
Tentu sekali beliau bukan merupakan penyaksi peristiwa itu dengan mata
kepala sendiri. Sudah tentu sekurang-kurangnya seorang yang ‘ghaib’
dalam isnad ini menjadikannya riwayat munqati’. Sepertimana dimaklumi
riwayat munqati’ tidak boleh diterima (sebagai hujah).
Sebenarnya
Saleh Bin Kaisan tidak pun meriwayatkan kisah ini. Ibnu Ishaq sahaja
yang mengaitkannya dengan Saleh. Selain dari Ibnu Ishaq, tidak ada
sesiapapun mengambil cerita ini baik dari Saleh Bin Kaisan atau orang
lain sepanjang pengetahuan sejarah. Di antara sekian ramai anak murid
Ibnu Ishaq pula, tidak ada yang meriwayatkan cerita ini darinya selain
Salamah al-Abrasy. Kemudian tidak ada seorang pun yang meriwayatkan dari
Salamah al-Abrasy selain Muhammad Bin Humaid ar-Razi. Seterusnya tidak
ada seorang pun yang meriwayatkan dari Muhammad bin Humaid ar-Razi
selain dari Ibnu Jarir at-Thabari.
Thabari
meninggal dunia pada tahun 310H. Ini bermakna dari tahun 70H hingga
tahun 310H, di setiap peringkat hanya ada seorang sahaja yang
meriwayatkan kisah ini, seolah-olah ia suatu perkara yang sulit dan
perlu dirahsiakan. Ia hanya boleh diterima dari setiap generasi, seorang
sahaja!
Sekiranya
peristiwa ini benar-benar berlaku dan ia mempunyai saksi yang
melihatnya dengan mata kepala, tentu sekali ia tersebar lebih awal dari
itu dan sepatutnya perawi-perawi cerita ini semakin ramai dari satu
generasi ke generasi selepas itu. Terbuktilah bahawa kisah ini tidak
popular kecuali setelah masyarakat Islam menerima apa sahaja riwayat
yang dikemukakan oleh Ibnu Ishaq dan at-Thabari dengan membuta tuli.
Kisah ini sebetulnya tidak diketahui oleh sesiapa pun sebelum tahun 70H.
PENILAIAN LOGIK
Dari
segi logiknya, bagaimana Ibnu Ishak hanya nampak Hindun sahaja
melakukan perbuatan keji ini dan menuding jari kepadanya sedangkan ramai
lagi perempuan-perempuan lain yang turut serta dalam peperangan Uhud
selain Hindun seperti Ummu Hakim binti al-Harits Bin Hisyam, Barzah
(isteri kepada Safwan bin Umayyah), Barrah binti Mas’ud bin Amar bin
Umair as-Saqafiyyah (ibu kepada Abdullah Bin Safwan), Buraithah binti
Munabbih bin al-Hajjaj (isteri kepada Amar bin al-’As dan ibu kepada
Abdullah bin Amar bin al-As). Sulafah binti Saad, Khunas binti Malik dan
Amrah binti Alqamah dan lain-lain lagi. Dalam kesibukan perang dan
hingar bingar kedua-dua pasukan yang berperang itu, bagaimana kelihatan
kepada Ibnu Ishaq Hindun sedang memakan hati Hamzah dan menjadikan
telinga, hidung dan lain-lain anggota Hamzah sebagai gelang kakinya di
samping menghadiahkan pula kalung dan subangnya kepada Wahsyi yang telah
mensyahidkan Hamzah.
Untuk
mengetahui semua tindakan Hindun dengan sah dan tepat, seolah-olahnya
Ibnu Ishaq telah mengutus wartawan-wartawan dan juru-juru kamera yang
tidak terbabit langsung dalam peperangan, tugas mereka hanyalah
menyaksikan dan merakamkan apa yang berlaku dalam peperangan itu lalu
melaporkannya kepada Ibnu Ishaq dan menyerahkan pula gambar-gambar
sebagai bukti sokongan kepada apa-apa yang disampaikan oleh mereka itu.
Untuk mendapat kepastian sedemikian rupa semestinya Ibnu Ishaq dibantu
oleh orang-orang tadi. Ini kerana tidak pula orang-orang yang ikut serta
secara langsung sama ada dari kalangan orang-orang Islam atau mereka
yang ada di pihak orang-orang kafir tetapi kemudiannya memeluk Islam
menceritakan sepertimana yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq.
Perempuan-perempuan
yang dikatakan oleh Ibnu Ishaq telah bersama-sama dengan Hindun
melakukan mutslah (memotong-motong anggota orang yang telah mati dengan
maksud melepaskan geram dan dendam) juga tidak menceritakan seperti mana
yang diceritakan oleh Ibnu Ishaq itu. Maka bagaimana kita akan menerima
riwayat yang melaporkan kisah tersebut menerusi Saleh Bin Kaisan yang
lahir setelah lebih 70 tahun berlakunya peristiwa ini dan mengenepikan
pula saksi-saksi mata kepala yang turut serta dalam peperangan ini sama
ada dari kalangan orang-orang Islam atau dari kalangan orang-orang
kafir.
Wahsyi
yang diketahui dan diterima oleh semua sebagai pembunuh Sayyidina
Hamzah kemudiannya telah memeluk agama Islam. Jubair bin Muth’im tuan
kepada Wahsyi kemudiannya juga memeluk agama Islam. Hindun binti Utbah,
isteri Abu Suffian, ibu kepada Sayyidina Muawiyah yang dikatakan oleh
Ibnu Ishaq telah memakan hati Hamzah, kemudiannya juga telah memeluk
agama Islam. Semua mereka ini tidak ada pun menceritakan apa yang
diceritakan oleh Ibnu Ishaq pada hal merekalah orang-orang yang terlibat
secara langsung dalam peristiwa ini dan paling patut dirujuk dan
diselidiki penjelasan mereka.
SIKAP IMAM BUKHARI
Imam
Bukhari jauh berbeza dari Ibnu Ishaq kerana meriwayatkan kisah
pembunuhan Sayyidina Hamzah melalui pembunuhnya sendiri bukan melalui
orang yang lahir 70 tahun selepas peristiwa itu berlaku. Menurut method
ilmu riwayat, riwayat yang dikemukakan oleh Imam Bukhari lebih wajar
diterima kerana beliau mengambil dari orang yang terlibat secara
langsung dalam peristiwa itu. Mari kita perhatikan riwayat Imam Bukhari
dalam Sahihnya berhubung peristiwa itu.
RIWAYAT IMAM BUKHARI
Imam
Bukhari menukilkan dari Ja’far bin Amar bin Umaiyyah ad-Dhamri dia
berkata, “Saya telah berangkat untuk satu perjalanan dengan Ubaidullah
bin Adiy bin al-Khiyar. Bila kami sampai di Hims, Ubaidullah bin Adi
bertanya kepada saya, “Mahukah engkau berjumpa dengan Wahsyi? Boleh kita
tanya kepadanya tentang pembunuhan Sayyidina Hamzah.” Saya berkata,
“Tentu sekali.”
Pada
hari-hari itu Wahsyi menetap di Hims. Kami bertanya seseorang, “Di mana
rumah Wahsyi?” Orang itu menceritakan, “Itu dia Wahsyi sedang duduk di
bawah naungan (bayang) rumahnya. Bila kami ternampak dia dalam rupanya
yang gemuk dan tidak berambut itu tak ubah seperti sebuah gereba. Kami
berdiri sejenak setelah sampai di hadapannya lalu kami memberi salam
kepadanya. Beliau menjawab salam kami. Perawi berkata, “Ketika itu
Ubaidullah bin Adi bin al-Khiyar menutup muka dan kepalanya dengan
serban. Wahsyi tidak nampak apa-apa darinya melainkan dua mata dan
kakinya sahaja.”
- Ubaidullah pun bertanya Wahsyi, “Kamu kenalkah siapa saya?” Wahsyi mengangkat pandangannya ke arah Ubaiullah, kemudian dia berkata, “Demi Allah! Tidak! Ya, cuma saya tahu bahawa Adi bin al-Khiyar telah berkahwin dengan seorang perempuan dipanggil Ummul Qital binti Abi al-‘Is. Dengannya Adi bin al-Khiyar telah mendapat seorang anak lelaki. Sayalah yang telah mencari seorang pengasuh untuk anaknya itu dan saya dengan ibunya membawakan anak itu untuk diserahkan kepada pengasuh tersebut. Sekarang saya sedang memerhatikan kaki awak. Saya rasa engkaulah anak itu.” Ubaidullah pun mengalihkan kain dari mukanya. Dia bertanya Wahsyi, “Bolehkah kamu ceritakan kepada kami tentang pembunuhan Hamzah?” Wahsyi menjawab, “Ya, tentu boleh. Ceritanya begini: Hamzah telah membunuh Thu’aimah bin Adi bin al-Khiyar dalam peperangan Badar. Tuan saya Jubair bin Muth’im berkata kepada saya, “Kalau engkau dapat membunuh Hamzah, engkau merdeka.”
Bila
saya keluar untuk berperang pada tahun ‘Ainain’ (Ainain ialah salah
satu bukit di Uhud, di hadapannya terletak Wadi Uhud), saya juga keluar
bersama orang lain untuk berperang. Bila masing-masing pasukan telah
membetulkan saf, maka Siba’ bin Abdul Uzza pun tampil kehadapan seraya
berkata, “Adakah sesiapa yang akan berlawan?” Wahsyi menceritakan, “Dari
kalangan pihak lawan, Hamzah bin Abdul Muthalib tampil ke hadapan
seraya berkata, “Oh Siba’! Oh anak Ummu Anmar! Mudim anak-anak
perempuan, adakah engkau memerangi Allah dan Rasulnya?” Kemudian dengan
pantas Hamzah menyerang lalu dia (Siba’) menjadi seperti kelmarin yang
telah berlalu (terus mati). Wahsyi berkata, “Saya ketika itu bersembunyi
di sebalik satu batu besar sambil mengintai-intai Hamzah. Bila dia lalu
dekat saya, terus saya membaling lembing saya ke arahnya. Lembing itu
mengenai bahagian pusatnya lalu menembusi belakangnya. Itulah pertemuan
saya yang terakhir dengannya. Bila semua orang pulang dari medan perang,
saya juga pulang bersama mereka dan terus menetap di Mekah (selepas
merdeka) sehingga Islam tersebar di sana, kemudian saya pun keluar ke
Ta’if.”
Bila
orang Ta’if menghantarkan utusan-utusan kepada Rasulullah s.a.w. maka
ada orang berkata kepada saya, “Nabi tidak mengganggu utusan,” kerana
itu saya pun menyertai golongan utusan itu untuk mengadap Nabi s.a.w.
Bila Nabi s.a.w. melihat saya, Baginda pun bertanya, “Adakah engkau
Wahsyi?” Saya menjawab, “Ya.” Baginda s.a.w. bertanya lagi, “Engkaukah
yang telah membunuh Hamzah?” Saya menjawab, “Berita yang sampai kepada
tuan itu adalah benar.” Nabi s.a.w. pun bersabda, “Bolehkah engkau
sembunyikan mukamu dari pandanganku?” Wahsyi berkata, “Aku pun pergi
dari situ.”
Selepas
kewafatan Rasulullah s.a.w., Musailamah al-Kazzab memberontak. Saya
berfikir dalam hati saya bahawa seharusnya saya keluar untuk menentang
Musailamah. Boleh jadi saya akan dapat membunuhnya dengan itu
terbalaslah (terbayarlah) pembunuhan Hamzah oleh saya. Setelah terfikir
begitu saya pun keluar bersama orang ramai untuk berperang. Tiba-tiba
(dalam peperangan) saya ternampak seorang sedang berdiri di celah
tembok. Dia kelihatan seperti unta yang kehitaman warnanya. Rambutnya
berselerak. Saya lepaskan lembing saya ke arahnya dan tepat mengenai
dadanya sehingga menembusi belakangnya. Selepas itu tampil seorang Ansar
Madinah lalu menetak kepalanya. Abdullah Bin al-Fadhl menceritakan
bahawa Sulaiman bin Yasr menceritakan kepada saya bahawa beliau
mendengar Ibnu Umar berkata, “Seorang perempuan yang ketika itu berdiri
di atas bumbung rumah lantas berteriak mengatakan, “Demi Amirul Mukminin
(Musailamah al-Kazzab)! Dia telah dibunuh oleh budak Habsyi.” (Lihat
Sahih Bukhari jilid 2 m.s. 583)
Demikianlah
kedudukan sebenar kisah ini mengikut cerita dari mulut pembunuh
Sayyidina Hamzah sendiri. Dari riwayat ini dapat disimpulkan beberapa
perkara seperti berikut;
1.
Wahsyi adalah hamba kepada Jubair bin Muth’im. Jubair bin Muth’imlah
yang mendorongnya membunuh Hamzah dengan janji akan memerdekakannya jika
dia berjaya membunuh Hamzah. Di dalam riwayat ini tidak ada isyarat pun
tentang campurtangan Hindun dalam pembunuhan Hamzah. Bukan Hindun yang
mendorong Wahsyi supaya membunuh Hamzah, bukan juga Hindun yang dapat
memerdekakan Wahsyi kerana Wahsyi bukan hambanya, malah dalam riwayat
Ibnu Ishaq sendiri pun Wahsyi adalah hamba Jubair bin Muth’im.
2.
Di dalam riwayat ini juga tidak tersebut Hindun memberikan gelang kaki,
kalung dan subangnya kepada Wahsyi kerana kejayaannya membunuh Hamzah.
Bahkan Wahsyi tidak mendapat apa-apa hadiah dari sesiapa pun selain dari
hadiah kemerdekaan yang dijanjikan tuannya Jubair bin Muth’im.
Sekiranya ada, maka tidak ada sebab kenapa Wahsyi menyembunyikannya.
3.
Wahsyi ikut serta dalam peperangan Uhud dari awal hingga akhir di pihak
orang-orang kafir Quraisy dan akhir sekali beliau pulang ke rumah
bersama orang-orang lain. Di dalam riwayat Bukhari ini beliau tidak
menyebutkan cerita perempuan-perempuan membuat kalung dari anggota
orang-orang Islam yang syahid yang telah dipotong oleh mereka. Tidak ada
juga beliau menyebutkan kisah sesiapa memakan hati sesiapa. Jika
diandaikan beliau tidak melihat apa yang dilakukan oleh
perempuan-perempuan Quraisy terhadap orang-orang Islam yang mati syahid
dalam peperangan Uhud itu terutamanya Hindun sekalipun tetap
berkemungkinan juga beliau mendengar cerita itu di Mekah setelah pulang
tetapi tiadanya cerita Wahsyi ini daripada perbuatan-perbuatan perempuan
tersebut menunjukkan bahawa semua itu tidak benar.
Sumber: http://www.darulkautsar.net/article.php?ArticleID=181
Sumber: http://www.darulkautsar.net/article.php?ArticleID=181
No comments:
Post a Comment